Annonce
Sport

Golfdanskere falder i niveau og ryger langt bagud i Skotland

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jeff Winther er den bedste dansker på en delt 41.-plads efter anden runde af European Tour i Skotland.

Hverken Jeff Winther eller Lucas Bjerregaard kunne leve op til den flotte start, de havde fået på European Tour-turneringen i Skotland.

Torsdag gik begge danskere første runde i fem slag under par, men på turneringens andendag var de faldet markant i niveau.

Jeff Winther er den eneste dansker, der klarede cuttet og er med i weekendens finalerunder. Han gik anden runde i to slag under par og ligger på en delt 41.-plads med samlet syv slag under par.

Lucas Bjerregaard gik fredagens runde i et slag over par og faldt dermed 63 pladser tilbage til en delt 81.-plads. Dermed klarer han lige præcis ikke cuttet.

Joachim B. Hansen var den dansker, der gik den bedste runde fredag med tre slag under par. Men da han kun gik åbningsrunden torsdag i par, er han også færdig i turneringen.

Tre spillere deler førstepladsen inden finalerunderne. Blandt dem er østrigske Bernd Wiesberger, der fredag leverede en enestående præstation, da han med en runde i ti slag under par slog banerekorden.

Dermed strøg han 28 pladser frem i tabellen og er samlet 14 slag under par på førstepladsen, som han deler med Erik Van Rooyen og Lee Slattery.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce