Annonce
Kerteminde

Godt råd: Betal altid med kort

Chefjurist i e-mærket Camilla Engel Post opfordrer kunder i netbutikker til at se sig godt for og altid betale med kort - ikke mobilepay. Foto: e-mærket

Miss Chili var medlem af e-mærket i godt seks måneder, inden butiksindehaver Claus Thomsen valgte at trække butikken ud af ordingen igen den 16. juni i år. I den periode nåede e-mærket at få rundt regnet 15 sager, og de har desuden vejledt kunder på Facebook.

- Når vi får så forholdvis mange klager, er det en klar indikation på, at der er noget galt, siger chefjurist i e-mærket, Camilla Engel Post.

De fleste af sagerne har handlet om, at Miss Chili trækker penge fra kundernes konti, længe inden varen bliver sendt, og det er, bekræfter hun, i strid med reglerne, men svært at gøre noget ved. I princippet hører det under forbrugerombudsmanden, men der tager man sig kun af sager på beløb over 650 kroner, når det drejer sig om tøj og sko.

Camilla Engel Post har tre gode råd til folk, der handler på nettet:

1. Betal altid med betalingskort, for så er man dækket af bankernes indsigelsesordning, hvis varen ikke dukker op.

2. Læs handels-betingelserne grundigt og køb på firmaets hjemmeside frem for at handle via facebook.

3. Kig efter e-mærket, for med det er du sikret gratis klagebehandling.

E-mærket er stiftet af en bred kreds af organisationer - bl.a. Forbrugerrådet, Tænk, Dansk Erhverv og DI. Formålet med e-mærket er at styrke dansk e-handel til gavn for alle ved at certificere de gode webshops, samt at kæmpe for at løfte niveauet og få alle med. I øjeblikket er cirka 2200 danske virksomheder medlem af e-mærket. E-mærket er en nonprofit-organisation.

Annonce
Det her mærke ved en netbutik giver kunderne garanti for, at de kan få juridisk hjælp og vejledning - gratis.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kemisagen: Odense Kommune har været absurd langmodig

Det er overraskende og opsigtsvækkende, at der stadig ikke findes en plan for, hvordan de efterladte kemikalier fra den krakkede virksomhed Printline i det nordøstlige Odense vil blive bortskaffet. Overraskende, fordi problemet har været kendt i årevis. Opsigtsvækkende, fordi kommunen har udvist en helt absurd langmodighed med ejeren af den industribygning, hvori kemikalierne opbevares. Realiteten er, at der siden 2016 – nu skriver vi som bekendt 2020 – har stået tonsvis af kemikalier i en erhvervsejendom beliggende tæt ved et boligkvarter i Seden. Til overflod er der, som avisen beskriver i dag, øjensynligt ikke udsigt til, at kemikalierne kommer væk foreløbig. Det bør Odense Kommune ærlig talt håndtere bedre. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er Odense Kommunes skyld, at kemikalierne står, hvor de står. Ansvaret er først og fremmest Printlines, for man burde, da konkursen nærmede sig, have afsat midler fra virksomhedens side til at få bortskaffet kemikalierne. Det havde ethvert moralsk ansvarligt firma gjort. Det gjorde Printline bare ikke. Og det gjorde Seden Ejendomsinvest, der ejer den pågældende industribygning, heller ikke. Det er ryggesløst. Der er overhovedet ingen tvivl om, at det direkte ansvar for, at kemikalierne ryddes på forsvarlig vis, hviler på de to private virksomheder. Odense Kommune har imidlertid et ansvar for borgerne i området, og derfor er det på sin plads, at kommunen påtager sig opgaven med at få ryddet grunden for de mange ton kemikalier, herunder stærke koncentrationer af salpetersyre og svovlsyre. Også selv om kommunen ikke mener, at "der er en overhængende miljørisiko ved opbevaringen af kemikalierne", sådan som en kontorchef i Odense Kommune forklarer i dagens avis. Regningen må man efterfølgende få kradset ind fra de ansvarlige virksomheder. Sagen bør give myndighederne anledning til at gennemtænke, hvordan man skærper kravene til virksomheder, der anvender eller opbevarer kemikalier. For sådanne virksomheder skal drives ansvarligt. Også i Seden.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];