Annonce
Indland

Godkendelse af Aarhus Letbane kan vare op mod otte uger

Der går mindst fem uger, før Aarhus Letbane kommer i drift.

Trafikstyrelsen vurderer, at der går mellem fem og otte uger, før Aarhus Letbane kan tages i drift.

Aarhusianerne må formentlig vente indtil engang i november, før de kan tage byens nye letbane i brug.

Det vurderer Kåre Clemmensen, der er vicedirektør i Trafikstyrelsen, over for TV2.

- Der kan gå fem-seks-syv-otte uger, siger vicedirektøren ifølge TV2.

Det gør han efter et møde fredag med Keolis, der står for driften af Aarhus Letbane.

Her har Keolis fremlagt en handlingsplan for, hvordan man vil løse de sikkerhedsproblemer, som forhindrede den planlagte åbning i lørdags.

Og Trafikstyrelsens vicedirektør er meget fortrøstningsfuld efter mødet.

- De har sat noget nyt mandskab på, som har stor erfaring i det her, siger Kåre Clemmensen til TV2.

Peter Lanng Nielsen, der er direktør for Keolis Danmark, siger i en pressemeddelelse, at mødet med Trafikstyrelsen har været "positivt og konstruktivt", og at begge parter er klar til at trække i arbejdstøjet.

Han fortæller også, at der endnu ikke er sat en præcis dato for åbningen, fordi den også skal afstemmes med Aarhus Letbane.

Aflysningen af åbningen skete i fredags, dagen før banen skulle have været indviet med en stor fest.

Aarhus Letbane skrev onsdag i et notat til letbanens medejer, Aarhus Kommune, at man allerede forventede at kunne foretage åbningen i slutningen af oktober.

Der er dog endnu ikke meldt en officiel dato for indvielsen ud.

Aarhus Letbane skulle allerede have været indviet i sommer, men forsinkelser i anlægsarbejdet betød, at den oprindelige dato blev skubbet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce