Annoncørbetalt indhold

Gode ting at få styr på når det gælder ens bil

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

For mange mennesker kan det at have en bil virke som en overkommelig opgave - lige indtil der opstår problemer med bilen, så kan det hurtigt blive uoverskueligt at finde ud af hvad problemet er, hvorfor det er opstået og hvordan man kan få det fikset. Det kan for eksempel være svært at vide hvordan bremseskiver virker, hvornår det er tid til at skifte dem og hvordan man skifter dem. Dette vil der dog blive fulgt op på i denne artikel, hvor du bliver introduceret til bremsesystemet og selve bremseskiverne og deres funktion.

Bremsesystemet sørger for din sikkerhed

Annonce

Det er de færreste, der er i tvivl om hvad der menes, når man snakker om en bremse, eller om ‘at bremse’. Men vidste du, at en bil faktisk er forsynet med hele tre bremser - kaldet et såkaldt bremsesystem? En bil er nemlig både forsynet med en driftsbremse, som er selve fodbremsen. En nødbremse, der som regel er indbygget i driftsbremsen, hvis denne skulle ske at svigte. Sidst men ikke mindst, finder der også en parkeringsbremse, som er selve håndbremsen, der bør trækkes hver gang du parkerer din bil. Tilsammen danner disse tre komponenter et bremsesystem. Ikke nok med, at en bil indeholder et bremsesystem, findes der yderligere bremseskiver, bremseklodser og kaliber, som hver især uddybes nedenfor.

Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber? 

Størstedelen af alle nyere og moderne biler er udstyret med bremseskiver. Dette betyder, at der sammen med hvert hjul er monteret en skive, der drejer rundt sammen med hjulet. Kaliberen går ind og klemmer på selve skiven og bremser farten, hvorefter der så opstår en friktion med kraftig modstand. Bremseskiverne bør altid være blanke, rustfri og uden dybe riller. Hvis dette ikke er tilfældet, skal skiven slibes eller skiftes. Når du vælger bremseskiver, skal du altid tage højde for egenskaberne ved din særlige bil. Da hver disk har forskellige egenskaber. For eksempel er bremseskiver Brembo Coated Disk Line er egnede til sådanne Audi, Siat, Skoda, Volkswagen. Skivernes diameter er 230 millimeter i en højde på 40 og en halv millimeter. Glem ikke at kontrollere OEN-nummeret vist i beskrivelsen af ​​det respektive produkt og dit køretøj.

Bremseklodserne sidder inde i kaliberen og er dem, der klemmes mod skiven. De hjælper altså med at skabe den førnævnte friktion på begge sider af skiven. Bremseklodserne er fremstillet af et blødere materiale end selve bremseskiverne, og skal af den grund, også skiftes oftere. Bremseklodserne skal helst være slidt jævnt, hvilket betyder, at de skal være identiske. Hvis den ene er bredere end den anden, bør bremsesystemet blive efterset.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.