Annonce
Danmark

'Goddag, det er Betalingsservice': Svindler narrede 300.000 kroner fra 48-årig kvinde

En dansktalende mand fik i fredags på en meget udspekuleret måde franarret en kvinde i Ribe 300.000 kroner, som han hævede fra to konti i to pengeinstitutter. Foto: Colourbox.

Dansktalende mand ringede i fredags og udgav sig for at repræsentere Betalingsservice. Han fortalte, at der var ved at blive hævet 20.000 kroner fra kvindens konto og for at forhindre det havde han brug for nogle oplysninger. De oplysninger brugte ha

RIBE: En 48-årig kvinde fra Ribe blev i fredags 300.000 kroner fattigere.

De mange penge blev hævet fra to af kvindens konti i Nordea og Danske Bank, oplyser politikommissær Henrik Berg fra Syd- og Sønderjyllands Politi til JydskeVestkysten.

Mellem klokken 16.30 og 17 blev kvinden ifølge politiet ringet op af en dansktalende mand, som fortalte kvinden, at han var fra Betalingsservice. Han fortalte samtidig, at der var ved at blive trukket 20.000 kroner fra en konto med et canadisk IBAN-nummer.

For at stoppe denne transaktion havde manden brug for nogle oplysninger fra kvinden i Ribe. Manden sendte samtidig en mail til kvinden for ad den vej at få sin opringning til at virke troværdig. Han oplyste samtidig, at han havde en Linked In-konto med navnet Thomas Hausager. Denne Linked In-adresse blev tjekket af en kollega til den 48-årige kvinde i Ribe - og en sådan adresse findes. Og da manden i telefonen så bad kvinden om at opgive de sidste seks cifre på et nummer fra kvindens Nem-id gjorde kvinden i Ribe det.

Efterfølgende blev der hævet 150.000 kroner fra kvindens konto i Nordea og lige så mange penge fra kvindens konto i Danske Bank.

Annonce

Mistænksom

Bagefter blev kvinden fra Ribe mistænksom, og hun kontaktede derfor en hotline i pengeinstitutterne og fik bekræftet, at de mange penge var blevet hævet fredag sidst på eftermiddagen.

Bedrageriet blev anmeldt mandag til Syd- og Sønderjyllands Politi, men chancen for at finde frem til svindleren er ikke stor, konstaterer Henrik Berg.

- Er der tale om en udenlandsk databedrager er chancen meget lille. Er der tale om en dansk bedrager er chancen større, men ikke stor. Dette tilfælde af bedrageri viser igen, at man aldrig nogensinde må udlevere oplysninger om konti, personnumre eller Nem-id, når man bliver ringet op af en fremmed person. Det er selvfølgelig oplagt, når man bliver ringet op af en indisk talende mand, som beder om ens personnummer. Men i denne sag er det straks mere udspekuleret, når en dansktalende mand ringer og fortæller, at der er ved at blive hævet penge på din konto. Så er man i en stresset situation. Men vi kan stadig kun advare meget kraftigt om aldrig at udlevere oplysninger, når man bliver ringet op af en vildt fremmed person, lyder siger politikommissæren til JydskeVestkysten.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Medicinpriser på himmelflugt: Kom nu ud af starthullerne, sundhedsminister

Hvor er det dog fattigt, at sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke i et svar til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg ikke har et eneste konkret bud på, hvordan han vil forhindre de danske medicinpriser i at stige og falde så voldsomt, som tilfældet er. Svaret til udvalget er givet som følge af en række række sager, hvor blandt andre fynske pensionister har oplevet meget store udsving i medicinpriserne. Det sker eksempelvis, når medicinalvirksomhederne har forsyningsvanskeligheder, og de tilbageværende leverandører hæver prisen. Som avisen tidligere har beskrevet, kan det føre til pludselige prisstigninger på op til 1200 procent for uundværlig medicin. Ministeren vil, som det fremgår af dagens avis, undersøge "mulige tiltag", der kan forebygge, at medicinpriserne stiger eksplosivt. Og det er skam fint, at ministeren vil undersøge sagen, for det er altid klogt at undersøge tingene til bunds, inden man træffer vidtgående beslutninger. Det er imidlertid forunderligt, at ministeren ikke er nået længere i sagen. Det er veldokumenteret, at visse produkter på det danske medicinmarked svinger endog meget voldsomt i pris, og derfor kan sagen ikke være ukendt hos ministeren eller i hans ministerium. Derfor ville det være naturligt, at ministeren allerede på nuværende tidspunkt havde en plan for, hvordan han vil løse problemerne. Og at han derfor i sit svar til udvalget ville præsentere nogle håndfaste initiativer, der kan skabe ro om medicinpriserne til gavn for patienterne og dermed vælgerne. Men nej: Foreløbig skal sagen undersøges nærmere. Det skaber en forståelig utryghed hos patienterne, at priserne på nødvendig medicin fluktuerer så voldsomt, som tilfældet er. Hvis man har knogleskørhed, skal man naturligvis kunne få sin medicin uden at skulle frygte for voldsomme prisændringer. Man har som patient, specielt som pensionist med en stram økonomi, brug for, at der er ro om medicinprisen. Derfor må Magnus Heunicke ud af starthullerne. Nu.

Annonce