Annonce
Fyn

God nyhed til pendlere: Nonstop-tog mellem Odense og København

Den 15. december skifter DSB køreplan, og det betyder blandt andet, at rejsende mellem Odense og København kan overstå turen syv minutter hurtigere, fordi en del af lyntogene ikke længere standser undervejs. Arkivfoto: Yilmaz Polat.
DSB kører fra midten af december uden stop fra Odense til København. Det kan spare pendlere for knap et kvarters rejsetid hver dag.
Annonce

Odense: Fra midten af december kører en stor del af DSB's tog mellem Odense og København turen uden stop. Det kan lade sig gøre, fordi togene kører ad den nye Ringsted-bane, som går over Køge.

Alle lyntog med afgang på minuttal 53 fra Odense og på minuttal 56 fra København kører fra 15. december nonstop mellem de to byer. Rejsende fra Odense sparer syv minutter, når rejsetiden kommer ned på 70 minutter, mens den er et minut længere fra København til Odense.

Turen tager mellem 89 og 98 minutter med intercitytog, som standser ved flere stationer undervejs.

Det er et udtrykt ønske fra pendlere at kunne køre uden stop mellem Odense og København, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

- Når jeg taler med pendlerne, er der to ting, der står højt på deres ønskeliste, og det er så mange afgange fra deres station som muligt, og at rejsetiden er så kort som overhovedet mulig.

- Vi kan ikke alle få tog fra vores station, som kører direkte til den station, vi skal til, men nu bliver Danmarks største og tredjestørste by forbundet direkte, og det vil være attraktivt for de 1,3 millioner, der årligt rejser med tog mellem Odense og København,fortsætter Tony Bispeskov.

Annonce

Hurtigere og renere end bilen

DSB har i år tilbudt pendlere, der rejser over Sjælland, at få op til 30 dages gratis rejse, fordi de har måttet døje med langvarigt sporarbejde mellem Korsør og Ringsted. Og næste år begynder et nyt omfattende renoveringsarbejde ved Slagelse Station, mens togrejsende i Jylland i perioder må køres i busser, når arbejdet med at elektrificere strækningen fra Fredericia til Aarhus - og senere Aalborg - begynder.

Alligevel er ambitionen fortsat at være et alternativ til bilen.

- Det kan vi blandt andet være ved at reducere rejsetiden. I modsætning til biler kan vi køre 180 kilometer i timen, og når vi kan gøre det uden stop, så giver vi bilerne baghjul. Og så er toget klart mere bæredygtigt end biler. Hvis vi skal få folk væk fra biler og over i tog, er et af argumenterne, at man er med til at løfte klimatrykket ved at tage toget, siger Tony Bispeskov.

De direkte lyntog giver indirekte også DSB's øvrige rejsende en gevinst, mener han:

- Det gode, vi gør for de passagerer, der rejser direkte, gør vi også for andre ved at skabe plads. Hvis vi kan samle dem, som rejser på en bestemt strækning, er det med til at skabe mere plads på andre afgange og gøre rejsen bedre for de passagerer.

De hurtigere afgange kan allerede nu ses på Rejseplanen, som er opdateret med de nye afgangstider i forbindelse med DSB's nye køreplan, der træder i kraft 15. december.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fyn nærmer sig igen nul nye corona-smittede

Odense For abonnenter

Koks i kulissen i Den Fynske Opera: Tidligere næstformand genkender ikke to vigtige mødereferaters indhold

Assens

'Støvsuger' til brunt og gråt vand på vej: Nye autocamperpladser med udsigt til Lillebælt står klar

Annonce