Annonce
Fyn

Glade 1. - og 2. g'ere - Carla og Gustav kan krybe ud af hulen og tilbage til gymnasiet

19-årige Carla Ladegaard Rasmussen glæder sig i den grad til at komme tilbage til 2. y på Mulernes Legatskole. Dagene alene foran computeren har hun haft nok af nu, synes hun. Foto: privat
1. og 2. g er med i næste genåbningspakke - og Carla Ladegaard Rasmussen og Gustav Nordby fra Mulernes Legatskole i Odense glæder sig især til gensynet med kammeraterne og skolens fællesskab

Mere end to måneders hjemmeundervisning er snart slut for landets 1. og 2. g-elever. Fra næste uge må også de kravle ud af deres huler og vende tilbage til klasseværelserne, kammeraterne og til en undervisning med en lærer, der er fysisk til stede i lokalet.

Det er en melding, som Carla Ladegaard Rasmussen fra 2. y på Mulernes Legatskole i Odense glæder sig meget over. Det gør Gustav Nordby fra 1. y på samme skole også, men han skal lige vænne sig til tanken.

- Jeg glæder mig til at se folk fra klassen og mine andre venner fra gymnasiet igen, og så glæder jeg mig bare til, at jeg ikke skal sidde alene fra 8 til 15 og kigge på en computer, siger 19-årige Carla Ladegaard Rasmussen.

Hun, der går på idræt og biologi-linjen, har især savnet dynamikken i et fællesskab.

- Det har været lidt hårdt at motivere sig selv - for det er bare noget andet, når man sidder flere sammen i en klasse. Der er en anden dynamik, og det giver også nogle andre og bedre diskussioner i klassen. Det bliver lidt overfladisk på en skærm, siger hun, der synes, lærerne har været gode og har gjort, hvad de kunne for at få det bedste ud af situationen.

Annonce
18-årige Gustav Nordby har blandede følelser ved tanken om at skulle tilbage til skolen og til 1. g. Han synes, det bliver dejligt at gense kammeraterne og fællesskabet i skolen, men han har også vænnet sig til at have undervisning online og har været glad for at kunne sove til klokken 8. Foto: privat

Fodbold, tennis og løb

Sådan har Gustav Nordby det også, og han, der også har idræt og biologi som linje, roser sine lærere for at have fundet balancen mellem for få og for mange lektier.

- I starten tror jeg, de var nervøse for, at vi ikke fik nok for, fordi vi sad hjemme, og vi fik simpelt hen så meget for. Senere blev de bedre til at afpasse det, og de har været vildt dygtige til at lære os en del. Jeg har det lidt blandet med at skulle starte - det fungerer fint herhjemme nu, og jeg har fundet en god rytme, men det bliver samtidigt dejligt at skulle afsted. Det er noget andet at sidde i en klasse end at sidde alene, siger han.

1. g'eren har nydt at kunne sove til klokken otte, tænde computeren kl. 8.10 og tage de første moduler i sengen, men samtidigt har han fra dag et lagt en plan for at holde sig aktiv.

- Jeg har dyrket vildt meget sport - jeg har enten spillet fodbold, tennis, gået en lang tur eller løbet hver dag, og så har jeg en masse venner i Kerteminde, og det er jeg heldig med. Jeg har aldrig følt mig alene.

Hvordan - og præcis hvornår - skoledagen starter igen, ved de to elever endnu ikke, men de ved, at det bliver rart at genfinde skolens fællesskab. For er der noget, de forgangne coronamåneder være en påmindelse om, så er det værdien af fællesskab.

- Jeg sætter mere pris på skolen og det at møde op hver dag og have et samspil med lærerne og med klassekammeraterne. Jeg er i hvert fald blevet mere klar over, hvad det betyder at være omkring nogle mennesker, og jeg er glad for, at vi ikke ender med at være hjemme i karantæne og gå direkte over i en lang sommerferie. Det havde været fem måneder - og det havde bare været for meget, siger Carla Ladegaard Rasmussen

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce