Annonce
Sport

Giro-vinder trækker sig fra Vueltaen med skulderskade

Cristina Vega/Ritzau Scanpix
Movistar-rytteren Richard Carapaz er ikke kommet sig over et styrt i sidste weekend og må droppe Vueltaen.

En af favoritterne til den samlede sejr i Vuelta a España har trukket sig to dage før starten.

Dette års vinder af Giro d'Italia, Movistar-rytteren Richard Carapaz fra Ecuador, er så medtaget efter et styrt i Holland i sidste weekend, at han ikke stiller til start.

- Trods behandling gennem hele ugen, og at han er sluppet uden frakturer, så er der behov for mere tid, for at skaden kan hele. Det betyder, at han ikke kan stille op til løbet, oplyser Movistar.

26-årige Richard Carapaz slog skulderen og pådrog sig flere skrammer, da han i søndags styrtede under endagsløbet Profronde van Etten-Leur i Holland.

Carapaz var en af tre kaptajner på Movistar-holdet under Vueltaen, der begynder på lørdag. Det spanske hold stiller også med de to tidligere Vuelta-vindere Alejandro Valverde og Nairo Quintana.

Ecuadorianeren bliver erstattet af spanieren José Joaquín Rojas.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce