Annonce
Fyn

Gevinster opvejer ikke tab: Meget ujævnt år for bryggerierne

Digitale ølsmagninger er nogle af de nye tiltag, bryggerierne har kastet sig ud i for at komme i kontakt med kunderne i et år, hvor corona-restriktionerne har sat en stopper for mange af de arrangementer, hvor vi mødes og får en øl. Generelt har det været et hårdt år for bryggerierne. Arkivfoto: Sandra Goldek

- Det har været et rædselsfuldt år.

Sådan lyder det spontant fra Niels Hald, der er direktør i Bryggeriforeningen, da han bliver bedt om at kigge tilbage på de seneste 12 måneder, hvor corona-virus har sat sit præg på stort set alle dele af samfundet.

Også ølsalget.

Annonce

- Bryggerierne har mistet omkring 45 procent af ølsalget, når vi måler i mængder, altså volumen i restauranter, cafeer, barer og festivaler osv.

- Der er eksempler på bryggerier, som har mistet op til 90 procent af deres omsætning, fordi deres primære salgskanal er cafeer og restauranter. Der er også bryggerier, som i sommer havde 200 arrangementer - byfester og sportsbegivenheder man skulle levere til - som blev aflyst, siger Niels Hald.

Digitale ølsmagninger

Der har dog været fremgang for bryggerierne i en anden sektor.

- Salget i detailhandlen er til gengæld steget, men kun 17 procent. Volumen er større i detailhandlen, men det har ikke kunnet opveje restaurationsbranchen, fordi bryggerierne investerer i restaurationsbranchen, og derfor er indtjeningen bedre der end i detailhandlen. Så vi ser ind i et år med betydelige tab, siger Niels Hald, der også har noteret sig, at flere bryggerier har været nødt til at tænke i andre baner for at få kontakt til kunderne.

- En af måderne er de her virtuelle ølsmagninger, hvor man kan købe en kasse med øl fra forskellige bryggerier og lave en ølsmagning derhjemme, hvor man sammen med andre bliver guidet.

- Men der er også andre gode ideer. Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus er selv kørt rundt med sin øl, så det er brygmesteren selv, der afleverer øllerne hjemme på adressen, og man kan få en sludder om, hvordan øllene er produceret. Der er meget kreativitet blandt bryggerierne for at finde nye måder at komme i kontakt med forbrugerne på, siger Niels Hald.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Kerteminde

Fynsk kulturarv havner i hænderne på ’gribbe’: En type bolig har endnu ikke nydt godt af opsvinget

Annonce