Annonce
Kultur

Genopstået fra de døde

Torben Eschen døde næsten af salmonella-forgiftning men fandt redningen blandt andet i bluesmusikken. Og hvilken redningsplanke! Her er han på jagt efter eksemplarer af Lasse Helner og hans nye album "At Memphis Station" i sin private pladesamling.

Torben Eschen oplevede som New Orleans skæbnens brutalitet. Da han kom til hægterne, skrev han et album med udgangspunkt i den musikalske smeltedigel

Annonce

Når man tænker over det, er det egentlig rasende få gange i livet, man sidder over for et menneske, der er genopstået fra de døde. Selv har jeg aldrig drukket kaffe med Jesus af Nazareth, så jeg kan kun referere til det bevægende møde med Torben af Assens, der også tituleres med efternavnet Eschen.

For to år siden fik han den nedslående besked fra en læge, at han havde været død i flere minutter. Heldigvis kunne lægen i samme ombæring overbringe ham det glædelige og stærkt beroligende budskab, at han ikke var død længere. Hvilken befrielse.

Torben Eschen sprang dog ikke just ned fra hospitalsengen og dansede jubeldans. Der skulle gå fire måneder med daglige kampe, før han var nogenlunde på ret køl igen.

- Det var noget så simpelt som en salmonellaforgiftning, der nær havde taget livet af mig. Jeg havde nær mistet det dyrebareste, og da orkanen Katrina året efter smadrede New Orleans, opstod der på en eller anden måde en kobling til min egen skæbne, fordi byen og ikke mindst musikken derfra har betydet så meget for mig gennem årene. Jeg døde i 2004. Det samme gjorde New Orleans i 2005. Lige så vel som min krop blev smadret af bakterier, blev byen smadret af orkanen og den efterfølgende forrådnelse. Modsat mig er den bare ikke kommet til hægterne igen, så jeg tænker meget på de musikere, der mistede alt. Hus, bil, møbler og selv deres trommestikker. Fats Domino, et af de største ikoner, boede lige midt i det fattige sorte kvarter. Det eneste, han nåede at medbringe under evakueringen, var én enkelt guldplade. Musikmiljøet er forsvundet, og mange af de fantastiske mennesker, jeg har mødt, er stadig hjemløse. Smeltedigelen med de mange forskellige stilretninger genopstår måske aldrig, og det er en frygtelig tanke, konstaterer Torben Eschen fra sin hyggelige dagligstue, der fremstår som bibliotek med utallige hyldemeter litteratur.

Og heldigvis flyder hans bopæl ovenpå. Meget symbolsk kvarterets navn taget i betragtning. Selv en syndflod kan ikke drukne Skibhuskvarteret.

Det er kun få uger siden, at Torben Eschen kunne kalde sig medicinfri. Men følgerne har for længst forandret hans livsfilosofi.

Annonce

Flinkeskolen fyret

- Når ens liv har været på stand by i næsten to år, så lever man dobbelt så effektfuldt som før. Jeg er stoppet med at drikke, og værtshusmiljøet har ikke den samme tiltrækning længere. Fanden skulle stå i at sløse resten af livet væk, når man allerede har levet tre fjerdedele af det, fortæller Torben Eschen og tilføjer, at flinkeskolen i samme ombæring blev fyret for bestandig.

- Jeg er jo nok mest kendt for en sang som "Goe' gamle fru Olsen", men jeg har skrevet masser af bestillingsarbejde, der også har omfattet Dansk Top-sange. Den tid er forbi nu, understreger han, mens øjnene tager en rutsjebanetur.

Han sipper blidt af en Tuborg Light og afviser på det bestemteste, at han så nogen tunnel af lys eller film, der kørte baglæns, da han rejste til grænselandet mellem de levende og døde. Og skulle han spole gennem alle sine film baglæns, ville det blive en langstrakt affære at glide hinsides. For rundt om i den forholdsvis lille lejlighed står hundredevis af film på rad og række.

- Besiddelsen er sådan set ligegyldig for mig efterhånden. Jeg har aldrig set mig selv som samler. Mere som komplementarist. Jeg sætter stor pris på de øjeblikke, mine film og albums har givet mig. Men ikke længere den fysiske fornemmelse af ejerskab. Jeg ville græde tørre tårer, hvis det hele brændte eller blev stjålet. Jeg har jo allerede set, hørt og fortæret udbyttet. Måske min kreditforening ville korse sig. Faktisk var de bekymrede, dengang jeg lå for døden, og det er da et meget menneskeligt træk - ikke sandt, spørger Torben Eschen, der bruger netop den vending efter hver anden sætning.

Annonce

En ven i nøden

Det var dog ikke kun kreditorerne, der gik i bukser af nervøs velour. Vennen Lasse Helner sad trofast ved Torbens side de fire måneder, han var indlagt.

- Det rører mig stadigvæk, når jeg tænker på, hvor meget Lasse har betydet for mig. Derfor var det oplagt, at han skulle lave musikken til de tekster, som kom til mig i den periode, hvor jeg begyndte at være mere levende end død. Det var også hans hustru Mathilde, der foreslog, at jeg fejrede min 60 års fødselsdag i Memphis. Derfor var det jo nærliggende at få The Memphis Boys med i studiet og indspille nogle af sangene. Det band har indspillet med Dusty Springfield, B.J. Thomas og naturligvis Elvis, siger Torben Eschen.

Der var også noget symbolsk over, at netop Lasse Helner og han drog på en fælles odyssé. For 33 år siden var de fælles om albummet "Du sku ta' mig, mens jeg er ung", der indeholdt sangen "Alle mine venner". En sang, der kendt som "Fru Jørgensens tænder" er gået hen og blevet en dansk evergreen.

- Jeg har skrevet sange til flere end 100 plader. Men sangene til dette album, "At Memphis Station", betyder mest. Det er en allegori over min egen tilbagekomst og samtidig en parafrase over Johannes V. Jensens digt "På Memphis Station" fra 1906, forklarer Torben Eschen.

Ironisk nok fandt han efter rejsen ud af, at Johannes V. Jensen aldrig havde sat sine ben på netop den station.

- Der var bare noget, der ikke passede sammen med beskrivelserne. I virkeligheden havde han stået på stationen i byen Brinkley i nabostaten Arkansas. Alligevel er det dybt fascinerende at analysere "På Memphis Station", der beskriver præcis samme opgivende og triste sindstilstand som er selve fundamentet i "the blues", der først opstår som begreb 20 år senere i Memphis, der meget rammende kalder sig "Home of the blues and the birthplace of rock'n'roll", fortæller Torben Eschen.

Annonce

Fremmede bad for ham

Sangene til dette, hans mest betydningsfulde album, er blevet optaget i flere omgange i det legendariske Sun Studie og Bayou Studiet i Nashville.

- Det er på én og samme tid enormt primitivt og bevægende at være i Sun Studiet, fordi så mange historiske kunstnere har indspillet i de lokaliteter. Når vi optog med Memphis Boys, ramte de plet i første hug hver gang. Imponerende, udbryder Torben Eschen og applauderer drengenes indsats med et smittende grin.

Han omtaler konsekvent albummet som en form for forløsning. Hans egen kryptiske måde at sige tak til alle dem, der tog hans overlevelse alvorligt.

- Bunchy, der spiller trommer på albummet, fik en menighed til at synge og bede for mig i New Orleans, da jeg lå for døden. Det var ham, der mistede alt efter orkanen. Selv trommestikkerne. Det her er min måde at sige tak på - ikke mindst til ham - men også til det kor i New Orleans, der bad for et vidt fremmed menneske. Tilsyneladende blev bønnen hørt.

Lørdag den 18. november kl. 20.00 på Badstuen i Odense spiller Lasse Helner sammen med Ole Fick numre fra pladen til deres koncert på Odense Folk Festival

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Annonce