Fyn: I oktober begyndte arbejdet med at lægge striber på de 12 kilometer af den Fynske Motorvej mellem Blommenslyst og Gribsvad, som siden maj 2019 er blevet udvidet til tre vognbaner i hver retning. Og nu nærmer arbejdet sig en afslutning; onsdag 16. december bliver alle seks vognbaner givet fri, så bilister kan køre 110 km/t på strækningen i stedet for de hidtidige 80 km/t.
- Vi er glade for at nå i mål i år og kunne åbne op i seks spor og med 110 kilometer i timen til glæde for de mange daglige trafikanter på strækningen, siger Vejdirektoratets projektleder Robin Højen Madsen.
Projektleder Robin Højen Madsen, VejdirektoratetDet er ikke optimalt at udlægge asfalt i vinterhalvåret, så den afsluttende opgave venter vi med, til temperaturen er højere.
Egentlig er det for tidligt, vejen bliver givet fri til trafikken, for den sidste finish mangler: Der skal lægges et lag klimavenlig asfalt som slidlag på vejen.
- Den opmærksomme trafikant vil bemærke, at belægningen ikke er helt jævn. Det sidste slidlag kommer på i forsommeren 2021. Det er ikke optimalt at udlægge asfalt i vinterhalvåret, så den afsluttende opgave venter vi med, til temperaturen er højere, siger Robin Højen Madsen.
Også Svendborgmotorvejen vil blive belagt med den ny asfalt, som er udviklet i et samarbejde mellem Vejdirektoratet og forskere fra universiteter og industrien. Den giver mindre rullemodstand mellem bilens dæk og vejen, og derfor bruger biler og lastbiler mindre brændstof.
Om to år forventes den sidste del af udvidelsen af motorvejen vest for Odense at være færdig, når strækningen mellem Gribsvad og Nørre Aaby har fået en tredje vognbane i hver retning, og så kan trafikanterne på den Fynske Motorvej brede sig over tre baner mellem Odense og Middelfart.
Så brede bliver sporene
Så brede bliver de enkelte spor vest for Kildebjerg:
- Indre kantbane: 1,5 m
- Venstre vognbane: 3,25 m
- Midterste vognbane: 3,5 m
- Højre vognbane: 3,75 m
- Nødspor: 3,0 m
- Kant, autoværn og yderrabat: 1,5 m
- Midterrabatten: 2,0 m