Annonce
Erhverv

Gasa Group klar til flytning: Frasalg gør blomstergigant mindre

Gasa Group modtager og afsender hver dag store mængder af potteplanter på de særlige rullende reoler, der bruges i branchen. Her er det fællestillidsmand Jes Sørensen, der dirigerer blomsterne. Arkivfoto: Kim Rune

Før Gasa Group flytter ud til motorvejen, har blomstergiganten i Odense solgt og nedlagt afdelinger for at kunne blive mere effektiv i det nye transportanlæg.

Midt i december 2018 kører de første lastbiler med potteplanter til og fra Gasa Groups nye adresse i Odense-bydelen Sanderum tæt på landevejen til Assens og motorvejsafkørsel 52. Men inden da er Danmarks største eksportør af blomster blevet skåret til, så den passer til de nye lokaler.

Derfor har den store virksomhed solgt den del af forretningen, der gjorde det muligt for butikker og lignende at købe blomster på stedet i Odense, Aalborg og Aarhus - den såkaldte cash & carry-del - til virksomheden Plantas Group.

Samtidig har Gasa Group delvis nedlagt Garta, der solgte tilbehør til gartnerier, og viderefører kun en del af de hidtidige aktiviteter. Til gengæld har man fra 1. december opkøbt Florex Export, der fokuserer på Sverige.

Annonce

Gasa Group Holding A/S

Hjemsted: Odense

CVR-nummer: 30 27 29 00

Direktion: Daniél Vesterlund og Claes Riber

Bestyrelse: Hans Christian Korsgård Madsen (formand), Thomas Marstrand (næstformand), Kristian la Cour og Lars Aage Sørensen samt Flemming Røigaard-Petersen, Jens Kjær Hermansen og Carsten Brendholdt (medarbejdervalgte)

Ejere: Erhvervsinvest (80 pct.), DLG (20 pct.)

Regnskabstal 2017:

Omsætning: 2.369 millioner kroner (2016: 2.349)

Overskud af drift (EBITDA): 47 millioner kroner (2016: 36)

Overskud før skat: 27 millioner kroner (2016: 28)

Overskud efter skat: 22 millioner kroner (2016: 25)

Egenkapital: 182 millioner kroner (2016: 158)

Antal medarbejdere: 407 (2016: 423)

Mindre men effektivt

- I forbindelse med flytningen vil vi være mere fokuseret, så hele opsætningen på den nye adresse kan fungere så effektivt som muligt. Der er ikke rigtig nogen sammenhæng mellem vores kerneforretning og cash & carry-salget, og samtidig kunne vi få en gevinst på at sælge denne del, siger Daniél Vesterlund.

Han har ansvaret for salg og logistik og udgør sammen med økonomidirektør Claes Riber Gasa Groups øverste ledelse efter at administrerende direktør Niels Søren Rasmussen stoppede ved årsskiftet.

- Vores nye domicil bliver væsentligt mindre, end det nuværende i Bolbro, men det bliver mere moderne og mere effektivt, og så er det indrettet til vores nuværende aktivitet i modsætning til de gamle bygninger, siger Daniél Vesterlund.

- Hele branchen vil komme til at få gavn af den nye bygning og det nye område, siger han.

Nybyggeriet bliver på omkring 20.000 kvadratmeter, heraf en hal på 11.000 kvadratmeter, lager på 6.000 kvadratmeter og 3.000 kvadratmeters administration. I Bolbro, hvor der nu skal være boliger, har Gasa Group 52.000 kvadratmeter. Store dele af året er ikke alle kvadratmeter i brug.

Containere sendte overskud ned

Især frasalget af cash & carry-delen har betydet, at omsætningen i 2017 kun er steget meget beskedent. Hvis man alene ser på de aktiviteter, der stadig er i virksomheden, er stigningen ifølge virksomheden meget mere markant.

- De danske produkter er de vigtigste for os, men derudover er vi det eneste selskab, der har et ben i både Danmark, Holland og Tyskland. Det giver en bred palet af produkter, og i 2017 lykkedes det os for alvor at få den palet ud på alle markederne, siger Daniél Vesterlund, der også havde gavn af sidste års forårsvejr.

Ifølge en pressemeddelelsen fra koncernen steg overskuddet fra driften markant til 47 millioner kroner - 11 millioner mere end i 2016. Imidlertid er tallet på bundlinjen blevet lidt mindre - resultatet blev i 2017 27 millioner kroner før skat - en millioner mindre end året før. Årsagen er dels et lavere resultat i firmaet Container Centralen, som Gasa ejer halvdelen af og dels større netto finansudgifter.

Gasa Group blev i december 2017 solgt fra landmandsselskabet DLG til kapitalfonden Erhvervsinvest, der meddelte, at man ikke havde planer om at ændre på virksomheden.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce