Annonce
Bagsiden

Gammelheder: Det skete i dag for 61 år siden ...

Industripalæet og Kroen i Krogen. Foto: Odense Stadsarkiv

I dag: ... er det 61 år siden, at arkitekt Vagn O. Kyed rettede en kraftig kritik i avisen af den forfatning, som Industripalæet på Albani Torv i Odense lå hen i.

Vagn O. Kyed var nyvalgt bestyrelsesmedlem i Haandværker- og Industriforeningen, der ejede den kendte bygning, og han tøvede ikke med at kalde Industripalæets forfald for en skandale for byen.

Arkitekten så helst, at det kendte palæ blev revet ned og erstattet af en ny forretnings- og kontorbygning. Men det var foreningens formand, ingeniør H. Friis, ikke enig i.

- Der er også nogle, som synes det er synd at rive bygningerne ned. Der er en række uafklarede spørgsmål med hensyn til Albani Torv. Hvad skal der ske med "Kroen i Krogen" (populært værtshus ved siden af Industripalæet, red.) og hvad påtænker man i øvrigt med hele torvebilledet, kommenterede H. Friis.

Industripalæet var opført i 1890 som tilholdssted for medlemmer af Foreningen af 1889 for Haandværk og Industri i Odense. Den store ejendom blev revet ned i 1983 efter flere års kontroverser og anstrengelser for at bevare den. /SP

Gammelheder er evigt uaktuelle nyheder fra vores avisarkiv. Som abonnent har du gratis adgang til alle fynske nyheder tilbage til 3. januar 1772. Søg via e-avisen på Fyens.dk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce