Annonce
Nyborg

Gamle bildæk giver varmen

Der kommer nye bildæk og god varme ud af det kommende pyrolyseanlæg på Lindholm Havn i Nyborg.

Varme bliver et af produkterne, hvis planerne om genbrugsvirksomheden Elysium bliver til noget på Nyborg Havn. Det lokale fjernvarmeselskab kan godt aftage varmen, selv om der er masser af overskudsvarme i Nyborg i forvejen.

Nyborg: Næsten al den varme, nyborgenserne fyrer af i radiatorerne, er overskudsvarme fra lokale virksomheder som Fortum og Koppers. Hele 96 procent af fjernvarmen er baseret på varme overskudsvarme. Alligevel regner Nyborg Forsyning og Service ikke med, at der bliver problemer med at afsætte varmen fra den nye fabrik.

- Vi aner reelt ikke, hvor store mængder varme, der kommer fra den nye fabrik, men det er slet ikke noget i stil med den mængde energi, der produceres på Fortum eller Koppers, siger Erik Hansen, administrerende direktør på NFS A/S.

- Og vi er jo vant til at aftage varme fra flere kilder. Blandt andet leverer Ulsa Pack og renseanlægget i Nyborg jo nu også varme til fjernvarmesystemet, siger han.

Når Erik Hansen ikke får svedige hænder med udsigten til at få endnu mere overskudsvarme ind i fjernvarmesystemet, hænger det også sammen den kendsgerning, at forbruget af fjernvarme fra NFS stiger helt tiden.

- Vi har lagt fjernvarmen ud til Vindinge, og nu håber vi snart at komme i gang i Industri Vest. Desuden bygges der mange boliger i byen i øjeblikket, så der bliver brug for mere varme. Desuden går der jo nogle år, inden den nye virksomhed kan være i drift, siger Erik Hansen.

Elysium har lejet en grund af havne-selskabet ADP, men de har samtidig reserveret endnu en grund til en mulig udvidelse af fabrikken, der skal omdanne gamle bildæk til flere forekellige produkter, ikke mindst carbon black, der bruges til især produktion af nye bildæk.

Dermed vil varmeleverancen i givet fald ikke komme for fuld skrue på én gang men lidt efter lidt efterhånden som virksomheden udbygges.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];