Annonce
Underholdning

Gæstespil sælger bedre end Teater Momentums egne forestillinger: - Vi kunne ikke overleve uden vores gæstespil

Hvert år opfører Teater Momentums eget ensemble tre forestillinger. Men det er ikke alle egenforestillingerne, der bliver udsolgt. Det gør gæstespillene til gengæld. Foto: Nils Svalebøg
Et stort katalog af gæstespil og arrangementer er den egentlige forretning bag Teater Momentums succes. Odense-teatrets egne forestillinger er kun en udgift for teatret.

Teater: Hvert år producerer Teater Momentums eget ensemble mindst tre forestillinger. I år er det forestillingerne "Krise", "Katastrofe" og "Apokalypse", der bliver opført af Momentums Volume 13.

Men selvom det er de tre forestillinger, staben hos Momentum bruger flest penge på at promovere og opføre, tjener de ikke nær så meget ind, som de koster at opføre.

Marianne Klint, direktør for Teater Momentum, kalder det for en gavebod til odenseanerne:

- Vi får fire millioner kroner i støtte og alle pengene går til vores egne produktioner, som sælger for 300.000 kroner om året i billetter, siger Marianne Klint og tilføjer:

- Og det tal er endda højt sat.

Den egentlige virksomhed i Teater Momentum er de gæstespil og øvrige arrangementer, der fylder programmet ud. De betaler to fuldtidsstillinger om året.

- Vi ville overhovedet ikke kunne overleve i den form, vi har nu, uden vores gæstespil. Så ville vi være nødt til at lave hele vores driftsmodel om, siger hun og tilføjer:

- Jeg tror, at en stor del af vores årskortsholdere køber årskortet på grund af det brede program, vi har.

Annonce

Om Teater Momentum

Hvert år ansætter Teater Momentum en ny kunstnerisk leder og nye skuespillere, som arbejder i et ensemble-format.

Dette års ensemble, Volume 13, opfører tre forestillinger under temaet "Undergang".

"Krise" har premiere 26. september og spiller frem til 24. oktober.

"Katastrofe" har premiere 21. november og kan ses frem til 21. december.

"Apokalypse" har premiere 30. januar 2020 og spiller frem til 26. februar 2020.

Desuden opfører ensemblet en føljeton, en serie, der hedder "Lift YouUup, (Just Like Patrick Swayze)", der strækker sig over syv afsnit og er et modstykke til det tunge undergangstema. Tredje afsnit har premiere 4. oktober.

Sammenlagt forventer direktør for Teater Momentum, Marianne Klint, at forestillingerne omsætter for 300.000 kr. i billetsalg.

De tre egenproducerede "hovedforestillinger" spiller sammenlagt 70 aftner i løbet af sæson 2019/2020.

Desuden præsenterer Momentum en omfattende mængde gæstespil. Gæstespillene er dog ikke et krav fra Odense Kommune, som teateret har indgået en driftsaftale med.

Teatret får driftstilskud af Kulturministeriet og Odense Kommune. Frem til 2021 får teateret 4.331.595 kr. i støtte. I perioden 2021 til 2023 bliver teatret støttet med 4.326.752 kr.

Derudover finansieres teateret af egenindtægter og fondsstøtte.

Et nicheprodukt

Den store udfordring med Teater Momentums egenproducerede forestillinger er, at det er eksperimenterende og smal kunst.

- Det er et nicheprodukt, som folk ikke kender til. De kender ikke dem, der spiller med, og det sælger ikke så godt, siger Marianne Klint.

Teatrets eget ensemble opfører hver forestilling fire til fem uger, og fordi de lange spilleperioder gør, at det ikke er alle aftener, forestillingerne spiller, at salen er udsolgt. Momentums egne forestillinger solgte sidste år mellem 70 og 96 procent. Og et hårdt arbejde ligger bag at fylde salene.

- Vi skal opfinde os selv hvert år med nye kroge, nye historier, der skal få folk til at komme, og det kræver noget man-power, siger hun.

- Hvorfor spiller I så ikke færre aftener med jeres egne forestillinger?

- Vores største aktiv er vores egne forestillinger. Og fordi ensemblet er ansat for hele sæsonen, kan vi lige så godt spille nogle flere aftener, siger Marianne Klint.

Sådan er det ikke med gæstespillene. Dem køber Momentum udefra, og de er velbesøgte alle aftener, fordi de ikke spiller nær så mange dage som ensemblets forestillinger.

- Før havde vi en eller to aftener med hver gæsteforestilling. Nu er vi ofte nødt til at have tre eller fire for at kunne tilfredsstille publikum, siger Marianne Klint.

Skal ikke tjene penge

Teater Momentums eget mål er hver sæson at sælge billetter til de tre egenproducerede forestillinger for 300.000 kroner.

Men ud over det mål ser Marianne Klint udelukkende gæstespillene som forretningen, som gør, at der kan bruges flere penge på teatrets egne produktioner. For de bliver ikke skabt for at skulle tjene penge.

- Det koster mange penge at lave kunst. Det er ikke Stig Rossen eller Søren Østergaards "Cirkus Nemo", vi står med her. Det vi laver kan aldrig løbe rundt, siger Marianne Klint og tilføjer:

- Det er vi heller ikke sat i verden for. Vi er en service som leverer kunst til borgerne. Der er ingen forretning i det. Det koster bare kassen, siger hun.

Der er derfor heller ikke noget krav fra Odense Kommune om hvor mange mennesker, der skal komme og se Momentums egne produktioner. Dog skal teatret ifølge driftsaftalen øge sit aktivitetsniveau og styrke salget af årskort, så publikumstallet stiger hen mod 2023, hvor aftalen løber til. Hos Odense Kommune bekymrer det ikke, at egenproduktionerne ikke tjener penge.

- Det er ikke gratis at lave kultur. Kunne det køre selv, var der jo ikke nogen grund til at bruge skattekroner på det, siger Jane Jegind, der er by- og kulturrådmand i Odense.

Rådmanden synes, at det er vigtigt, at teatret bliver ved med at skabe sine egne produktioner.

- Det, der gør Teater Momentum unikt, er kombinationen af, at det er udviklet i vores eget kulturmiljø og ikke købt ind ude fra. Og at det er en kultur, som går til kanten, udfordrer og giver nye perspektiver, siger Jane Jegind.

- Gæstespillene er rugbrødet i vores forretning, siger teaterleder Marianne Klint. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Kendt Odense-advokat i dobbeltrolle: Gav sig selv millionhonorar fra velgørenhedsfond

Annonce