Annonce
Kerteminde

Gården på Munkebo Bakke rives ned til foråret- måske ligger der en vikingeskat nedenunder

I en tid, hvor man ikke tog det så tungt, blev tårnet på Munkebo Bakke bygget oven på en bronzehøj. Arkivfoto

Det kribler i fingrene på arkæologerne for at komme i gang med at se, hvad der gemmer sig under gården

Munkebo: Vore forfædre i vikingetiden kunne også godt lide Kertinge Nor. Det vidner ikke mindst gravhøjen i Ladby om.

Men også på Munkebo Bakke er der gjort spændende fund - og måske ligger flere og venter i jorden.

- Med sin høje beliggenhed har det jo været et genialt sted for den, der ville have overblik og kontrol, konstaterer Palle Hansborg-Sørensen fra gruppen Virk og Gro.

- Der er allerede fundet en sølvskat deroppe, og arkæologerne har fundet spor efter en stor vikingehal. Det er spændende, hvad de mere kan finde, både for os lokale og i turismesammenhæng.

Svaret får vi måske til sommer. I hvert fald begynder nedrivningen af den gamle bakkegård i løbet af foråret.

- Gården var simpelthen ikke til at renovere, så nu ryger den. Til gengæld har vi sikret os ret til at bygge noget andet, fortæller Palle Hansborg-Sørensen.

Annonce

Bronzehøj og vikingehal

Arkæologerne fra Østfyns Museum står på spring til at grave i jorden under gården.

- Lige øst for gården fandt vi spor efter en vikingehal, så det skulle være mærkeligt, hvis der ikke også er noget under gården, siger Malene Refshauge Beck fra Østfyns Museer.

- Og så er der jo den bronzehøj, tårnet er bygget oven på. Ofte ligger der ved gravhøje fra bronzealderen kultbygninger, hvor man har udført ritualer. Men i værste fald, så har byggeriet af gården ødelagt alt, hvad der har været - det vil vise sig.

Palle Hansborg-Sørensen er dog fuld af forventning.

- Tænk hvis vi skal føje et kapitel mere til fortællingen om vikingerne her i området - det er jo noget folk kommer fra USA, Italien og Spanien for at studere.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce