Annonce
Danmark

Gårdejer om nyt kapitel i vejstrid: - Det er den rene skueproces

Martin Lund Madsen (til venstre) skal sammen med kommunen se på den vej, der har været strid om. Foto: Steen Rasmussen

Gårdejer Martin Lund Madsen mener, Vejen Kommune er dybt inhabil, når den nu forsøge at lovliggøre Skovgårdsvej ved Vejen, som Højesteret har kendt ulovlig. Han mener også, at selve jernbanebroen er ulovlig.

- De samme personer, de samme holdninger, det samme formål!

- Det kan på ingen måde være en fair sagsbehandling, og derfor er Vejen Kommune dybt inhabil, mener gårdejer Martin Lund Madsen.

Martin Lund Madsen har tidligere bedt ankestyrelsen tage stilling til, om Vejen Kommune er inhabil i sagen. Ankestyrelsen har fastslået, at Vejen Kommune ikke er inhabil.

Martin Lund Madsen vandt efter fem års tovtrækkeri gennem tre retsinstanser striden om Skovgårdsvej ved Vejen, da Højesteret erklærede ekspropriationen efter elektrificeringsloven ulovlig, og han føler det derfor som et overgreb, når kommunen torsdag morgen indledte en ny ekspropriation med en åstedsforretning på vejen blot efter en anden lov, nemlig vejloven.

Han mener, det er tale om en skueproces, når han skal trækkes gennem en sagsbehandling, hvor kommunen på forhånd har besluttet resultatet.

Der var drama fra begyndelsen på åstedsforretning. Formand for kommunens ekspropriationsudvalg, Vagn Sørensen (V), bød velkommen og forklarede, at pressen ikke var velkommen på den videre gennemgang af vejen. Martin Lund Madsen brød ind og fastslog, at pressen var velkommen på hans vej, og at kommunens holdning var magtmisbrug. Han har i en aftale med Banedanmark for få dage siden fået tinglyst, at jorden, hvor en del af vejen ligger, tilhører ham.

Vagn Sørensen måtte erkende, at jorden faktisk tilhører gårdejeren, og at han og kommunen ikke kan bestemme, om offentligheden og dermed pressen må gå på vejen.

- Men du er jo ude efter at blive eksponeret i pressen, og så må det jo være sådan, svarede Vagn Sørensen.

Og så bevægede hele følget af politikere, embedsmænd fra kommunen og Banedanmark, lodsejere og pressen sig ud på en besigtigelse af arealet til vejen - hvor vejen altså ligger i forvejen.

Annonce
Martin Lund Madsen og advokat i forbindelse med åstedsforretningen ved Skovgårdsvej. Foto: Steen Rasmussen

Strid om broen

Martin Lund Madsen var sekunderet af sin advokat Jacob Schall Holberg fra advokatfirmaet Bech-Bruun, som fremførte, at kommunen efter hans mening på en række punkter ikke har grundlaget for åstedsforretningen på plads. F.eks. ligger der en række klager i sagen, som han mener burde afklaret først, og han kunne påvise fejl i den tidligere ekspropriation. F.eks. blev der dengang eksproprieret 190 kvadratmeter for meget, og at jord, som blev anvendt som lagerplads ikke - som kommunen mener - tilhører Martin Lund Madsen, men en anden lodsejer.

- I har ikke gjort jeres hjemmearbejde, før I nu begynder på det her. Det er meget kritisabelt, sagde Martin Lund Madsen til Vagn Sørensen og chef for kommunens tekniske forvaltning Peter Hansen.

Derefter forlod Martin Lund Madsen og Jacob Schall Holberg åstedsforretningen, og de mødte ikke op til en forhandling på Hotel Skibelund Krat om jordprisen og erstatningens størrelse.

- Vi skal hjem og passe vores arbejde.

I øvrigt mener Jacob Schall Holberg, at ikke bare Skovgårdsvej er ulovlig. Han mener også, at Banedanmarks bro over jernbanen er ulovlig, og der er nu rejst en sag ved retten i Esbjerg for at få broen fjernet.

I de tidlige formiddagstimer foregik åstedsforretningen. Fra Vejen Kommune medvirkede blandt andet formanden for Udvalget for teknik og miljø, Vagn Sørensen, til venstre. Foto: Steen Rasmussen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce