Annonce
Kultur

På besøg i fynsk lydlaboratorium på Amager: Valentin jagter musikkens atomer

Frederik Valentin har sit atelier og studie på Nyrnberggade på Amager. Bandet Sort Sol holder til i nabobygningen, mens en gigantisk samling af tøj til film har hjemme på førstesalen. Foto: Simon Staun
Musikeren, installationskunstneren og musikvideoinstruktøren Frederik Valentin er aktuel med dobbelt-ep’en ”0011001” og ”0011000”. Han hungrer efter viden, impulser og bizarre miljøer, der inspirerer til kommende projekter og udgivelser.

Musik: For tre år siden satte Frederik Valentin sig til rette ved et Steinway-flygel i Central Exhibition Hall i Skt. Petersborg. I den store sal var stolerækkerne fyldt med sortklædte publikummere, hvis ansigter var gemt bag sorte ansigtsmasker. Det mindede om en scene i Stanley Kubricks ”Eyes Wide Shut”, men den fynske musiker var ikke med i en film. Det skete i virkeligheden.


- Mine børn er et godt kompas, og jeg synes, de har resulteret i, at jeg har skabt min karrieres mest interessante udgivelser de seneste år. Min rastløshed er også stort set forduftet. Med to små børn keder man sig aldrig.

Frederik Valentin, musiker


- De havde ikke sat forstærker til flygelet som aftalt, derfor var jeg nødt til at tæve tangenterne med mine knoer. Jeg var stadig i gang med at lære at spille klaver og improviserede i forvejen hele koncerten, så de der ambassadetyper har formodentlig aldrig set eller hørt noget lignende. Det er også noget af det mest dekadente, jeg har oplevet som musiker, siger Frederik Valentin i sit kombinerede atelier og studie på Nyrnberggade på Amager. Et sted, han omtaler som sit laboratorium.

Normalt er man heldig som journalist, hvis man får foræret bare en enkelt scene så outreret som den russiske koncert.

I tilfældet Frederik Valentin er det som at stikke hånden ned i en honningkrukke uden bund. Mange af historierne lyder som manuskriptet til Hollywood-film, og flere af dem er så absurde, at man ganske enkelt ikke kan opdigte dem.

Blå bog

Frederik Valentin, 35 år, født og opvokset i Odense, hvor han var med i bandet Rock Hard Power Spray. Bor på Frederiksberg med sin kæreste og deres døtre, Babette og Scarlett.

Har de seneste 15 år været aktiv som udøvende og optrædende musiker/komponist og har udgivet musik i forskellige genrer under en lang rækker aliasser. Blandt andre Complicated Universal Cum og KYO.

Han har medvirket på flere end 25 udgivelser og givet flere end 500 koncerter i Rusland, Kina, Canada, USA og 25 europæiske lande.

Han komponerede i 2018 musikken til den prisvindende ballet ”Near” for Cullberg Balletten i Stockholm.

Valentin har sideløbende med sit kompositoriske virke instrueret en lang række musikvideoer i samarbejde med bl.a Lowly, Baby In Vain, School Of X, Cancer, The Rumour Said Fire og Lust For Youth.

Valentin modtog i 2015 Dansk Musiker Forbunds Talentpris og var i 2011 nomineret til Odense Live Hovedprisen.

Som dengang Frederik Valentin blev hyret til at lave en musikvideo til et dansk band og besluttede sig for at flyve til Bangkok for at finde en lokal Elvis-imitator.

- Til mit første soloprojekt, Complicated Universal Cum, lavede jeg en musikvideo, der gik viralt. I kølvandet begyndte andre bands at spørge, om jeg ville skyde deres musikvideoer. Jeg har optaget i alt fra swingerklubber til slotte og altså i Bangkok, hvor det ikke gik helt som ventet, konstaterer Frederik Valentin.

Da han i begyndelsen af 2017 ankom til Bangkok, var det i kølvandet på den thailandske konges død i efteråret 2016. Der var nationale helligdage, og alt var lukket. Også de steder, han skulle have fundet sin Elvis.

- Jeg boede på Lebua-hotellet med verdens højeste beliggende Michelin-restaurant og ledte flere dage efter en Elvis-imitator. Det lykkedes ikke, så i stedet lavede jeg mit eget portræt af den berømte gade Khao San Road. Da jeg kom hjem, fandt jeg en dansk Elvis-imitator på Østerbro, som jeg instruerede en video med i en lokal Netto-butik, siger Frederik Valentin og ler.

Annonce

Georgisk tidslomme

Han har stået bag 35 musikvideoer og kalder det en underholdende sidebeskæftigelse, som ud over en økonomisk ballast har resulteret i andre skæve projekter.

- Sammen med kunstneren Christian Dinesen, der har atelier inde ved siden af, blev jeg inviteret til biennalen i Tbilisi i Georgien. Jeg brugte to uger på et lokalt marked, der var en total tidslomme. Jeg købte et VHS-kamera fra begyndelsen af 80’erne, så det kunne matche stemningen. Det blev en fuldstændig eksalteret dokumentarfilm, konstaterer Frederik Valentin.

Det inspirerer Frederik Valentin for tiden:

Litteratur : Oceans Voungs “Vi er kortvarigt smukke her på jorden”.

- Den amerikansk-vietnamesiske forfatter har skabt en rørerende roman om et menneske, der har sin identitet plantet i to vidt forskellige kulturer. Han skriver, så dine tårer løber om kap. På grund af fortællingen og særligt i forundring over den poetiske kraft Voung besidder. Det er en bog, der elegant bryder med romanens genrebetegnelser og et godt eksempel på litteratur, man ikke bare læser, men også bruger.

Film: Lulu Wangs “The Farewell”.

- Særdeles rørende og morsom film om et familiedrama, der udspiller sig ved opløbet til et iscenesat kinesisk bryllup. Ligesom Ocean Voungs roman tager filmen udgangspunkt i en interkulturel tematik, men filmens greb er letsindigt og opløftende. Jeg vil anbefale "The Farewell" til dem, der trænger til at ilte lattermusklerne og i samme åndedræt indånde det moderne sociokulturelle Kina.

Musik: Arcas “Kick”.

- Den venezuelske komponist og sanger Alejandro Ghersi, der opererer under kunstnernavnet Arca, har produceret for nogle af tidens største kunstnere, som Björk, Kanye West, FKA Twigs og Frank Ocean. Hver gang, hun er involveret i et projekt, er det med garanti interessant. På albummet “Kick” formår hun at implementere sin nonbinære status i tekstuniverset og musikken, der elegant og uden genregrænser og prædikater veksler mellem varierende musikalske udtryk. Arca er ikke bare en innovativ musiker og producer, hun er aktivist, performancekunstner, BDSM-fortaler, trendsetter og social media-provocateur.

Han elsker skabelsesfasen, uanset om det drejer sig om musik, film eller kunstinstallationer.

- Når jeg til stadighed begiver mig ud i ukendte hjørner af musikken og kunsten, hænger det ubetinget sammen med en medfødt rastløshed. Jeg får stress af at stagnere, mens andre får stress af hele tiden at omstille sig og kaste sig ud over nye projekter, siger Frederik Valentin.

Jeg har mødt ham på Roskilde Festival i 2010’erne og i Indre By i København på en bytur, snakket med ham efter udgivelsen af det første Complicated Universal Cum-album i 2010, men ikke interviewet ham fjæs-til-fjæs siden 2008, hvor han sammen med forsangeren fra Rock Hard Power Spray, Mattias Hundebøll, var i Los Angeles for at optage gruppens andet album, ”Trigger Nation”.

- Min aktuelle udgivelse er på mange måder mere delikat end det, jeg har udgivet før, og det udspringer blandt andet af, at jeg gik ind i Prada-butikken på Strøget for at observere. Enkelheden og renheden imponerede mig. Butikken var renset for fyld, og det påvirkede mig og mine sange, siger Frederik Valentin. Foto: Simon Staun

Jeg tilbragte en uge med dem i studiet, Sunset Recordings, hvor jeg ved selvsyn kunne studere Valentins kompromisløse tilgang til musikken. Nogle dage kunne han spille den samme intro i timevis, indtil han var tilfreds. Det var glimrende musik at have på anlægget, når vi cruisede rundt i Los Angeles’ gader om aftenen. I dag trækker han lidt på smilebåndet over genren.

- Jeg var en provinsiel teenager, og derfor gav det god mening at lave rock til andre provinsielle teenagere. De havde også brug for koncerter, hvor man bare festede sammen og slap hæmningerne fri. Hvis jeg havde lyst til at spille fem soloer i en sang, gjorde jeg det. På det punkt har jeg ikke ændret mig.

Annonce

Børn er et kompas

I Los Angeles var vi på nogle særdeles heftige byture, hvor rockstjerneprædikatet åbnede mange døre. Rockstjernelivet er falmet betragteligt, siden Frederik Valentin blev far for tre år siden. Og igen i november.

- Kunstnerisk har det betydet, at mit arbejdsvindue er blevet markant mindre. Derfor er jeg mere fokuseret og kvalitetsbevidst i mit arbejde. Mine børn er et godt kompas, og jeg synes, de har resulteret i, at jeg har skabt min karrieres mest interessante udgivelser de seneste år. Min rastløshed er også stort set forduftet. Med to små børn keder man sig aldrig, siger Frederik Valentin.

De seneste måneder har han begravet sig i litteratur, når børnene er puttet. Omkring 60 bøger har han pløjet igennem.

- I stedet for at sumpe med serier, har jeg besluttet at begrave mig i bøger. Hver aften fra klokken 20 til to om natten læser jeg. Jeg forelsker mig i alle karaktererne og har svært ved at stoppe med at læse. Der er tale om et begær, som er meget kendetegnende for mig. Jeg kan ikke gøre noget halvt, siger Frederik Valentin.

Mens han som ung filosofistuderende i Odense kastede sig over klassisk tung litteratur som Sartre, Dostojevskij og Descartes, er han de seneste måneder målrettet gået efter moderne værker af kvindelige forfattere.

- Jeg har læst fransk-ungarske Agota Kristofs trilogi med ”Det store stilehæfte”, ”Beviset” og ”Den tredje løgn”, som alle har et simpelt, men ekstremt smukt sprog. Danske Olga Ravns ”Mit arbejde” er lige så smuk, som den er vigtig, og Anne Marie Hedes ”Suget” er et litterært syretrip, jeg på det varmeste kan anbefale, siger Frederik Valentin.

Han tror, at man gør sin hjerne mere elastisk, når man læser. Fordi man er tvunget til selv at opbygge et univers, hvis man vil have fuld valuta. Når man bor sammen med tre kvinder, er man  hvis ikke tvunget - så i hvert fald motiveret til at læse en vis portion feministisk litteratur.

- Jeg er på vej på barsel og har en ambition om at læse mindst 100 bøger på fire måneder. Hvis ikke, der kommer input, kommer der heller ikke output, konstaterer Frederik Valentin.

Annonce

Fandt sig selv i New York

Tre år efter optagelserne i Los Angeles i 2008 trak Frederik Valentin stikket til Rock Hard Power Spray og de øvrige bands, han var blevet en del af efter at være flyttet til København. Han var nødt til at rejse væk for at finde sig selv som både menneske og musiker.

Uden nogen forberedelser andet end at booke en flybillet fløj han til New York, hvor han ved et tilfælde mødte den medicinstuderende Earl, som havde et ledigt værelse i sin lejlighed i Willamsburg nord for Brooklyn.

- Jeg lavede ikke andet end at stå op hver morgen og løbe hele vejen til Manhattan. Hver eftermiddag gik jeg ind på en ny bar i Williamsburg og drak to øl, før jeg tog hjem og så en art house-film, jeg havde lejet på hjørnet. For første gang i mange år lavede jeg ingenting og kunne endelig mærke mig selv. Man kan finde sig selv i naturen, men åbenbart også i New Yorks jungle, siger Frederik Valentin.

- Jeg ville sikkert også blive påvirket af naturen, hvis jeg boede på landet på Fyn, men lige nu kan jeg hverken forlade Amager eller vores lejlighed på Frederiksberg, siger Frederik Valentin. Foto: Simon Staun

Da han kom hjem, mødte han en anden person, der skulle få stor betydning. Denne gang på det musikalske plan.

- Gennem livet møder vi alle mennesker, som er voldsomt inspirerende og med til at ændre vores livsbane. Sådan et menneske er Martin Dennis, som jeg stødte på i 2011, da jeg flyttede ind i et kollektiv på den anden side af gaden, siger Frederik Valentin.

Pladecoverdesigneren Martin Dennis havde bygget et kvadratisk, lydtæt rum i nabobygningen, hvor han havde en samling på flere end 10.000 plader. Sorteret efter genre, pladeselskab og til sidst alfabetisk.

- Gennem to år spillede han flere tusinde plader for mig med støjrock, instrumental musik og syrerock, jeg aldrig havde hørt om, siger Frederik Valentin.

Annonce

Musik på partikelniveau

Nogle dage tilbragte de 12-14 timer sammen. Med endeløse samtaler om musikalsk repetition og eksempler på selvsamme serveret på et hifi-anlæg med eminent lyd.

- Han spillede Lou Reeds fire plader med rendyrket støj og elektronisk musik med Autreche. Ambient, krautrock og albummer med naturlyde. Tusindvis af plader med radikal musik, jeg aldrig havde lyttet til før. Summen af denne tsunami af indtryk brugte jeg på min første Complicated Universal Cum-udgivelse, som faktisk var min hyldest til Martin, siger Frederik Valentin.

Pludselig giver det mening, at han omtaler sit studie som laboratoriet: Alle gængse musikalske bestanddele blev sprængt til atomer.

- Jeg arbejdede med musik på partikelniveau og konkluderede, at alt potentielt er musik. Med den åbenbaring fulgte en tvivl, fordi det er svært at finde et udtryk, når man ingen rammer har. Jeg optog flere plader, som endte med at blive kasseret, inden jeg fik hul igennem og fandt frem til mit eget musikalske sprog, siger Frederik Valentin.

Det var ikke kun Martin Dennis, der nød resultatet. Flere danske og internationale pladeselskaber fik ørerne op for Valentins særegne melodier. Han fik en pladekontrakt med et tysk selskab og begyndte at optræde i Tyskland, Ungarn og Tjekkiet. Og Rusland.

- Min musik har i en årrække primært henvendt sig til et dedikeret nichepublikum. De senere år er jeg kommet til den konklusion, at min musik skal være mindre esoterisk og mere tilgængelig. Derfor er jeg begyndt at vende tilbage til mere sanglignende strukturer, hvilket betyder, at jeg hviler mere i musikken, end jeg har gjort længe. Måske nogensinde, siger Frederik Valentin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Rød læbestift og Gucci-tasker er velkomne i faaborg-midtfynsk politik: - Jeg ville blive tosset over sommerkjole-kommentar

Annonce