Annonce
Fyn

Fynske stemmer: Vi vil lettere kunne komme frem

Folketingsvalget kan blive afgørende for fremtidige investeringer i mere motorvej eller bedre kollektiv trafik på Fyn og i resten af Danmark. For mange vælgere, virksomheder og lokalpolitikere er trafikpolitikken derfor et centralt tema i valgkampen.

Brødtekst

Annonce

Vognmand: Vi taber penge på motorvejen hver dag

Foto: Michael Nørgaard

Torben Andersen, ejer af vognmandsfirmaet Kai Andersen Eftf. A/S i Tommerup, følger nøje med i de politiske udmeldinger på transportområdet. Det gælder ikke mindst i forhold til det efterhånden mangeårige løfte om en udvidelse af motorvejen syd om Odense, som begge fløje nu ser ud til at støtte.

- Vi mister jo penge, hver gang vi må holde i kø på motorvejen på grund af trængslen eller de mange uheld. Så det er helt klart vores første prioritet i forhold til valget på Fyn, siger Torben Andersen, der dog også gerne ser investeringer i den kollektive trafik.

Pendlerformand: Jernbane er livsvigtig for lokalsamfund

Mogens Duus, formand for Vestfyns Pendlerklub, lytter ekstra efter, når kandidaterne til Folketinget taler om transportpolitik og investeringer i jernbanen og den kollektive trafik.

- Det er afgørende vigtigt, at vi får den nye jernbane, så vi kan sikre de mindre stationer på Vestfyn. Man har investeret voldsomt i motorvejen og arbejder lige nu på en del af den samme strækning, hvor man ved, at der også skal ligge en jernbane. Den nuværende regering har investeret langt mere i vejnettet i forhold til de investeringer i jernbanen, som man altså er nødt til at få lavet, siger Mogens Duus.

Ulykkesramt bilist: Trængsel udløser uheld hver uge

Bitten Karlovic er to gange kørt galt på Den Fynske Motorvej. Foto: Michael Bager

Bitten Brolykke Karlovic kører i hverdagene fra hjemmet i Årslev til sit arbejde i Fredericia og har to gange oplevet at blive påkørt bagfra på motorvejen.

- Der har længe været et stort behov for at udvide motorvejen og heldigvis er de nu gået i gang med det næste stykke, som jeg synes, er det værste. Èn ting er den tid, man mister ved at holde i kø, men det er selvfølgelig langt værre med de uheld, der nærmest sker hver uge, siger Bitte Brolykke Karlovic, der håber, at politikerne gør alvor af deres ord og fortsætter udvidelsen syd om Odense.

Borgmestre: Kunstig opdeling mellem asfalt og skinner

Ni fynske borgmestre mødes i Café Stiften til debat om de fælles fynske udfordringer.Johannes Lundsfryd Jensen (S), borgmester i Middelfart KommuneFoto: Michael Bager

Borgmestrene fra Middelfart og Assens Kommuner tror begge på en fortsat udvidelse af den fynske motorvej syd om Odense og på milliard-investeringen i en ny jernbane over Vestfyn uanset, hvem der vinder regeringsmagten.

- Alle har efterhånden erkendt, at Fyn har brug for begge dele, siger Johannes Lundsfryd Jensen (S), borgmester i Middelfart.

- En ny jernbane vil forhåbentlig give os mulighed for at køre mange flere tog imellem de mindre stationer, siger Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V).

Kom til valgmøde om fynske milliardprojekter

Kom og hør om de forskellige kandidaters prioriteringer af fynsk infrastruktur, når avisen inviterer til valgmøde i regi af Café Stiften på tirsdag mellem klokken 16 og 18 på Banegårdspladsen i Odense.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce