Annonce
Indland

Fynske Motorvej: Minister tvinges til svar om brug af nødspor

Transportminister Ole Birk Olesen skal nu forholde sig til nødsporsløsning på Fynske Motorvej. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce

Den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA) har hidtil afvist at udtale sig om broafgift og ekstra motorvejsspor på Fyn, men onsdag bliver han nødt til at forholde sig til trængslen på Fynske Motorvej. Helt konkret skal han i folketingssalen svare på, hvad hans holdning er til at gøre brug af nødsporet i myldretiden.

Det er det fynskvalgte folketingsmedlem Erik Christensen (S), der har stillet ministeren et såkaldt paragraf 20 spørgsmål

- Presset på motorvejen er meget stort, og der sker konstant uheld. Derfor gælder det om fra start at holde den nye minister i ilden for at få afhjulpet problemerne, siger Erik Christensen.

Det var Ole Birk Olesens forgænger i embedet, Hans Chr. Schmidt (V), der i efteråret på et møde i Fynsk Erhverv lancerede muligheden for at ombygge nødsporet, så det er stærkt nok til at kunne udgøre et midlertidigt tredje spor på den vestfynske motorvej.

- Og nu er det interessant at vide, hvordan Ole Birk Olesen ser på brugen af nødsporet til almindelig trafik, siger Erik Christensen.

Det gælder om fra start at holde den nye minister i ilden for at få afhjulpet problemerne på Fynske MotorvejErik Christensen (S), folketingsmedlem

Transportminister Ole Birk Olesen skal nu forholde sig til nødsporsløsning på Fynske Motorvej.
Annonce

Fyn overset

På næste års finanslov er afsat 500 millioner kroner til at inddrage midterrabatten på motorvejen mellem Skanderborg og Aarhus for på den måde at kunne etablere et tredje spor. I det nye regeringsgrundlag peges på behovet for andre infrastrukturinvesteringer, og der nævnes konkrete eksempler i Jylland og på Sjælland, men Fynske Motorvej er ikke nævnt med et ord.

- Det er meget underligt. Der er tale om en strækning, som ikke kun har fynsk interesse, men er en meget vigtig national forbindelse, påpeger Erik Christensen.

Vejdirektoratet har beregnet, at det vil koste mindst 227 millioner kroner og tage cirka to år at gøre nødsporet køreklar til trafik i myldretiden.

Annonce

Følger borgmestre

Erik Christensen havde helst set, at der blev etableret et egentlig tredje spor på motorvejen.

- Jeg frygter, at en ombygning af nødsporet bliver brugt som et hold kæft bolsje, så den egentlige udvidelse skubbes meget langt ud i fremtiden, siger den fynske socialdemokrat.

Når han alligevel presser på for at få taget nødsporet i brug, skyldes det, at de fynske borgmestre og Fynsk Erhverv er nået til enighed om at anbefale nødsporsløsningen som en midlertidig løsning for hurtigst muligt at få minimeret køerne på motorvejen.

Folketinget har ellers tidligere erkendt behovet for en egentlig udvidelse af motorvejen. Tilbage i 2010 blev vedtaget en anlægslov for udvidelsen, men kun mellem Middelfart og Nr. Aaby er kommet mere asfalt. De nødvendige milliarder til den fortsatte udvidelse mod Odense er ikke fundet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce