Annonce
Kultur

Fynske kunstnere finder inspiration i Svendborgs fortid

Sys Hindsbos malerier rummer alle en mærkelig dims - et redskab, en maskine, et instrument - hvis funktion ikke kan gennemskues. Derfor var det også sære maskiner, hun jagtede og fandt, i Svendborg Museums magasin. Foto: Katrine Becher Damkjær

Seksten fynske kunstnere har ladet sig inspirere af Svendborg Museums gemmer: Sys Hindsbo af mærkelige maskiner, Anne Bjørn af gigantisk trosse og mindebreve.

Annonce

Selv for Sys Hindsbo, en altfavnende kunstner med en frodig fantasi, blev mødet med Svendborg Museums magasin i et gammelt æblelager på Svendborg Havn næsten for overvældende, da hun i sensommeren '18 skulle finde inspirerende fortidsminder til udstillingen "El Dorado" i SAK Kunstbygning.

- Jeg blev sært smålig, erkender hun, - Jeg undte mig ikke at kigge ordentligt på alle de utrolig fine ting... og du aner ikke, hvor meget, der er.

Til gengæld lykkedes det hende at finde effekter, der passer meget præcist ind i det Hindsboske univers. For Sys Hindsbo opererer næsten altid med nogle sære instrumenter, som ikke har nogen funktion. Måske er det en virkelig genstand, som det bikubelignende loge-tegn en uniformeret person i et billede bærer. Men så har Sys Hindsbo af fri fantasi tilføjet en vinkel og et par indstillelige ben, der ligner noget fra et søfartsinstrument og dermed er et komplet ubrugeligt stykke værktøj skabt.

For det lukkede og mærkelige fascinerer hende - og rovet fra museums-lageret blev da også to "maskiner", som museet ikke har nogen forklaring på brugen af: Den ene med drejehjul og et par valser. Den anden en slags tang til... ja hvad? Men begge passer ind i Sys Hindsbos sort/hvide univers i de tre store malerier, hun har med på udstillingen.

- Og busten.... den blev jeg bare forelsket i, tilføjer hun om træfiguren af en mandsperson, hvis næse og læber er slidt væk af den salten sø, for umiddelbart synes busten at være en del af en galionsfigur. Til forveksling ligner det slidte portræt dog én af herrerne i Sys Hindsbos maleri.

El Dorado

SAK Kunstbygning, Vestergade 27, SvendborgFernisering i morgen, lørdag 26. januar kl. 14-18

Åben tir-søn 11-16

Udstillingen er resultatet af et flerårigt ønske om samarbejde, Svendborg Museum og SAK Kunstbygning imellem.

Udstillende kunstnere: Lars Abrahamsen, Johanne Rude Lindegaard, Oscar Yran, Freya Sif Hestnes, Jens Bohr, Els Cools, Sys Hindsbo, Alfio Bonanno, Lars Calmar, Finn Winge Nielsen, Maj Kjærsig, Kirsten Hesselager, Jeanie Jensen, Sonia Brandes, Lars Lauge og Anne Bjørn.

Anne Bjørn ved sin "trådtegning", der med inspiration af en gigantiske trosse er blevet til fire lag kruseduller vævet af supertynd papirtråd. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Hunden som et væsen

Sys Hindsbo arbejder i maleriet næsten altid monokront - måske med en gul klat, som på det ene store maleri er blevet til en killing på skulderen af en mand.

- I grafikken er det sepia, jeg bruger, men så mørkt at farven også næsten er sort, indskyder hun.

I de tre udstillede Hindsbo-malerier er der foruden mystiske maskiner eller instrumenter uden funktion også en hund. For hunden hører ligeledes til én af yndlings-figurerne.

- Jeg kan godt lide hunde. De optræder altid som et væsen, der ikke øver ondt, som hun siger,

De store formater forklarer hun med, at hun jo "bor i maleriet", så længe hun er i gang. Så har hun fred i sig selv og i verden. Så snart maleriet er færdigt, interesserer det hende ikke længere.

- Men jeg kan sagtens huske dem. De er måske bare mere som fjerne slægtninge.

Kransen af pap og papir, som Anne Bjørn og Sys Hindsbo her fingererer ved, er måske en samling lotterisedler. Gevinsten er nok røget... Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Trådtegninger

Foran det sort-gule værk, grafikeren og tekstil-kunstneren Anne Bjørn er ved at hænge op på udstillingen, ligger en mange meter lang trosse, så tyk som et madamme-lår og snoet af masser af sisal- eller hampe-fibre.

- Man kunne sagtens bruge et helt liv i magasinet, så meget er der at vælge imellem, men i mine tekstiler er jeg inspireret af trosser. Så jeg har gjort det modsatte. Omsat den voldsomme trosse til supertynd tråd, som jeg har vævet med ... eller tegnet med. I princippet kunne det jo lige så godt være tegnet.

Ikke enig! For Anne Bjørns værk består af fire lag tyndt vævede kruseduller i yderst sort og hvid papirtråd, dernæst gul, så sort og underst sort og gå. Men på væggen nedenunder tegner der sig uendelig mange krusedulle-skygger.

- Jo, jeg arbejder selvfølgelig meget med skygger, som bl.a. er med til at skabe et mentalt rum, siger Anne Bjørn.

Annonce

De ukendte historier

Svendborg Museums magasin rummede også en hel afdeling med malerier. Blandt dem fandt Anne Bjørn mindebreve - både nogle i rammer, men andre i plastlommer. Små fint tegnede ark med initialer eller et navn omgivet af mønstre og blomster-ranker.

Ornamentikken har hun ladet sig inspirere af i en serie grafiske tryk, hvor både monogrammer og mønstre bliver gentaget.

Og så er der kransen.

- På museet vidste de ikke rigtig, hvad det er. Måske lotterisedler, fortæller hun om kransen af papir, som med sin føjelighed har potentiale som selvstændig skulptur.

At der findes effekter i magasinet, som ingen historiker kan hæfte nogen forklaring på, har kunstneren Freya Sif Hestnes brugt i sit bidrag til udstillingen.

Hun har ladet en clairvoyant lægge Tarotkort for de fundne dimser og hendes værker er fotografierne af objekterne, Tarotkortene og forklaringerne. En lille stump rør bliver derved til fortællingen om den årle industrialisering, om hårdt og hurtigt arbejde, men også om glade, fremtidsorienterede arbejdere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce