Annonce
Fyn

Fynske bilister kan få flere kilometer uden elefantvæddeløb

Der er i dag overhalingsforbud for lastbiler på en del af strækningen mellem Middelfart og Odense og mellem Odense og Nyborg. Det kan blive udvidet til en del af Svendborgmotorvejen, oplyser Vejdirektoratet. Arkivfoto: Robert Wengler.
Senest ved udgangen af september forventer Vejdirektoratet at have aftalt med Fyns Politi, om der skal indføres overhalingsforbud flere steder på de fynske motorveje.

E20: Flere steder i landet bliver det nu forbudt for lastbiler at overhale. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse mandag. Forbuddet indføres på cirka 270 kilometer vejstrækning, og inden for et par uger forventer Vejdirektoratet at vide, om forbuddet også bliver rullet ud på en større del af motorvejene på Fyn.

Forbuddet mod overhalende lastbiler - også kendt som elefantvæddeløb når to lastbiler med omtrent samme hastighed optager begge spor på motorvejen under den enes overhaling af den anden - gælder allerede på flere motorveje.

På den Fynske Motorvej er der i dag overhalingsforbud for lastbiler på en stor del af strækningen mellem Odense og Middelfart (bortset fra strækningen med tre vognbaner, hvor lastbiler må overhale i anden vognbane) og på en strækning ved Nyborg.

Forbuddet gælder i myldretiderne mellem klokken seks og ni og fra klokken 15 til 18, hvor det skal give mere ro i trafikken.

Annonce

Svendborgmotorvejen er i spil

Afdelingsleder i Vejdirektoratet Ivar Sande fortæller til Fyens.dk, at det kan komme på tale at udvide forbuddet på Fyn.

- Vi er i dialog med Fyns Politi, men vi mangler stadig lidt, inden vi har det på plads. Vi kigger på de strækninger, hvor der kører flere end 20.000 biler i døgnet, og Svendborgmotorvejen er en af de strækninger, som vi drøfter med politiet, siger Ivar Sande.

Det er på den nordligste halvdel af Svendborgmotorvejen, dvs. nærmest Odense, trafikken er så stor, at et forbud kan komme på tale.

Ivar Sande forventer, at Vejdirektoratet og Fyns Politi senest ved udgangen af september har afgjort, hvor overhalingsforbuddet eventuelt skal udvides på Fyn.

Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Hvornår sker der noget?

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce