Annonce
Odense

Fynsk slikeventyr fortsætter: Takket være TikTok har Slikræven for alvor bidt sig fast

- Mange går og er lidt triste for tiden. Derfor er det fedt at kunne sprede lidt smil og glæde. Det handler om at betale noget tilbage, siger Thomas Nielsen. Foto: Simon Staun
Efter en hård begyndelse er Betina og Thomas Nielsens slikbutik i Bellinge blevet en tordnende succes og endda en regulær attraktion, der trækker kunder til fra hele landet. Om fredagen er det ikke usædvanligt med omkring 2000 sliksultne kunder.

Bellinge: Da 45-årige Betina Nielsen for sjov oprettede en TikTok-konto og lavede et par videoer som reklame for sin og ægtemandens slikbutik Slikræven, havde hun ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at det ville ende med 10.000 følgere.

Vel at mærke unge slikglade følgere, der formår at overtale deres forældre til at køre til Bellinge for at blande fredagsslik, købe verdens stærkeste vingummi og slikkepind eller prøve de populære jelly fruits.

- Succesen med TikTok har betydet, at vi de seneste uger har haft kunder fra Roskilde, Frederikshavn, Esbjerg og Skive. Der er altså familier, som er kørt fra den anden ende af landet for at besøge en slikbutik. Det kan man trække på smilebåndet over, men når en familie vælger at betale broafgift for at købe fredagsslik, har man altså fat i et koncept, der dur, siger Betina Nielsen, mens hun holder styr på ungarbejderne i butikken.

Når Slikræven åbner klokken 12 om fredagen, står der ofte allerede mange i kø. Sådan fortsætter det næsten frem til lukketid.

- Det er virkelig stukket af de seneste måneder, og selv om vi ikke har en tæller, er mit bud, at vi har mellem 1500 og 2000 kunder på en travl fredag, siger Betina Nielsen.


Det kan godt være, at mine videoer er amatøragtige, og jeg sidder med pjusket hår, duggede briller og kommer til at grine. Men det virker. Hold nu kæft, det virker. Jeg tror, det handler om, at den person, de møder i videoerne, også er den person, de møder i butikken

Betina Nielsen, medejer af Slikræven


Ægtemanden Thomas Nielsen bliver helt rørt ved de mange kunder, som strømmer til.

- Jeg fik sgu næsten tårer i øjnene, da jeg kom for lidt siden og så alle de mennesker. Det understreger, at vi er en butik for folket. Jeg er meget ydmyg omkring den opbakning og tror, at det handler om, at den kærlighed, vi har startet det her projekt op med, bliver gengældt, siger han.

Annonce

Vækster voldsomt

Thomas Nielsen, der til daglig arbejder som murer, fortæller, at ægteparret har store ambitioner.

- Vi går efter et Slikræven-imperium og kigger allerede på egnede lokaler i andre byer. Præcis hvor og hvornår vi åbner den næste butik, kan jeg ikke svare på, da vi stadig ligger i forhandlinger, siger Thomas Nielsen, mens han serverer gratis popcorn til alle børn.

Der er flere end 300 forskellig slags slik at vælge imellem i Slikræven. Foto: Simon Staun

At Slikræven har planer om ekspansion lå ikke i kortene, da butikken åbnede i 2019. Dengang blev der grinet i krogene af de store armbevægelser og drømme.

- Mange sagde dengang, at det aldrig kom til at gå med en slikbutik i Bellinge. Men hvor der er vilje, er der vej. Og hvis man behandler sine kunder godt, kommer mange af dem igen, konstaterer Betina Nielsen.

I sommer fortalte ægteparret om søvnløse nætter og frygten for ikke at kunne betale huslejen. I dag ser situationen unægtelig anderledes ud.

Slikræven kan man møde hver fredag eftermiddag, hvor den deler slik og slikkepinde ud til utålmodige børn. Foto: Simon Staun

- Uden at komme med specifikke tal kan jeg godt sige, at vi vækster voldsomt. Jeg tror ikke, der er andre slikbutikker på Fyn, der kan præstere flere tusinde gæster på en fredag. Vi har så mange kunder, at jeg ved, det smitter af på SuperBrugsen på den anden side af vejen, siger Betina Nielsen.

Inden læserne går amok med corona-kritik, er det vigtigt at notere, at der kun må være 10 kunder i butikken på 200 kvadratmeter ad gangen. Naturligvis iført mundbind. Alle skal spritte hænder, inden de går ind i butikken, og igen spritte hænder, inden de tager plastikhandsker på.

Annonce

Intet slår TikTok

Udover TikTok har ægteparret forsøgt at skabe omtale blandt andet ved at dele gratis huer ud med ”Slikræven” påtrykt. Avisens udsendtes datter fik netop sådan en hue ved vores første besøg i butikken. Hun har gået med huen uafbrudt i to uger og endda sovet med den, hvilket bekræfter det geniale i den markedsføringsstrategi.

- Jeg er gået i gang med at lære at lave ballondyr, så jeg kan underholde de mange børn, mens de venter. Jeg sidder derhjemme og træner med Youtube, siger Thomas Nielsen med Betina ved sin side. Foto: Simon Staun

- Vi købte en masse huer og T-shirts, som egentlig var tænkt som merchandise. Men det viste sig, at det gav mere mening at forære det til kunderne, som på den måde går rundt og reklamerer for Slikræven. Vi har også lavet bamser og to Pixi-bøger med historien om Slikræven, og Thomas er virkelig skarp, når det kommer til at generere omtale, siger Betina Nielsen.

Men intet slår TikTok-kontoens kommercielle pondus.

- Det kan godt være, at mine videoer er amatøragtige, og jeg sidder med pjusket hår, duggede briller og kommer til at grine. Men det virker. Hold nu kæft, det virker. Jeg tror, det handler om, at den person, de møder i videoerne, også er den person, de møder i butikken, siger Betina Nielsen.

Annonce

En regulær attraktion

Det kommer stadig bag på hende, når hun bliver spurgt, om hun ikke vil med på selfier.

- Jeg kommer aldrig til at vænne mig til, at folk vil have taget billeder sammen med mig, men det er en del af pakken. Det er lidt surrealistisk at blive omtalt som et idol, fordi man sælger slik, men sådan er det åbenbart med TikTok, siger Betina Nielsen.

Men det er nu heller ikke bare slik. For i Slikræven kan man købe verdens stærkeste vingummibamse, verdens stærkeste slikkepind og de ultrapopulære jelly fruits, som er en indpakket slik-gele kendt fra … TikTok.

- Vi gør meget ud af at tilbyde noget, der skiller sig ud. Verdens stærkeste vingummibamse er faktisk udsolgt for tiden, og de er så populære, at producenten har hævet prisen. 110 kroner for en vingummibamse lyder måske helt tosset, men det er med til at gøre Slikræven til en attraktion. Faktisk er vi en af de få attraktioner på Fyn, man kan besøge for tiden. Det er vores held, at der ikke sker en skid i landet for tiden, siger Betina Nielsen og ler.

Når man handler i Slikræven får man ofte en bøtte gratis popcorn med i købet. Foto: Simon Staun

Fredag klokken 15 står der 68 mennesker i kø. De fleste voksne og større børn har mundbind på. Gennem mundbindene hører man tydeligt, at der ikke kun tales fynsk.

- Det er sgu da sjovt, at en slikbutik sætter Bellinge på landkortet. Jeg synes også, det er dejligt med en succeshistorie, som opvejer alle de triste historier om konkurser og nedlukning, siger Betina Nielsen, inden der skal tages endnu en selfie med en kunde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce