Annonce
Læserbrev

Fynsk S-togsnet er ikke blot drøm – det er sund fornuft

Annonce

I sin leder i Fyens Stiftstidende den 24. oktober sætter redaktionschef Peter Hagmund-Hansen spørgsmålstegn ved realismen i drømmen om et vestfynsk S-tognet med flere afgange mellem de vestfynske lokalstationer. Hagmund har desværre ikke øje for de overordnede pointer og kommer derved til at fejle i sin konklusion.

Der er nemlig ikke kun tale om S-tog på Vestfyn, men en sammenhængende plan for fynsk infrastruktur og mobilitet udarbejdet af de 10 fynske kommuner. Planen omfatter fynsk S-tog, der dækker over en ambitiøs plan for et styrket kollektivt transportsystem på Fyn, hvor togforbindelserne mellem Middelfart og Odense og mellem Odense og Svendborg og letbanerne i Odense udgør rygraden i planen. I forening skal de kollektive transportformer udgøre et attraktivt alternativ og supplement til bilen. Selvom det naturligvis ikke afhjælper behovet for en udvidelse af motorvejen rundt om Odense og en tredje forbindelse over Lillebælt.

En væsentlig pointe, når vi taler om infrastrukturinvesteringer er at komme i gang i det små på en måde, så det understøtter den samlede plan. Og for under 10 mio. kr. kan vi få S-tog hver halve time på Vestfyn. Til glæde for de mange mennesker, der hver dag rejser på strækningen mellem Odense og Middelfart og som en strategisk satsning for at aflaste motorvejsnettet. Det er meget billigt i forhold til hvor mange personer, det vil gavne. Og det understøtter den samlede fynske plan.

Det er sandt, at der fra nogle stationer i dag er få passagerer. Men en opgraderet, pålidelig og hyppig togdrift vil ændre det billede. Afgange med halvtimes intervaller vil gøre det langt mere attraktivt at tage toget til og fra arbejde og uddannelse. Et fynsk S-togsnet vil øge passagertallet med 35 %. Det er så billigt, og med så store gevinster, at det skal vi naturligvis gøre.

Ud over at det vil skabe sammenhængskraft på Vestfyn, vil et fynsk S-tognet, der spiller sammen med intercitytogene til Aarhus og København, letbanen i Odense og Svendborgbanen, være med til at binde hele landet sammen med stabile forbindelser.

Det er sund fornuftig, billigt og meget nemt at realisere. Så naturligvis skal vi i gang hurtigst muligt.

Det vil i den forbindelse være et skridt i den rigtige retning, hvis Fyens Stiftstidende vil bakke op om de fynske interesser i denne sag. Vi skal gøre drømmen til virkelighed – og gerne også med Stiftstidendes hjælp – både i forhold til den tredje forbindelse over Lillebælt, motorvejsudvidelse rundt om Odense og S-tog på Fyn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Annonce