Annonce
Sport

Fynsk racerkører klar til 300.000 tilskuere

Martin Vedel foran sin racer i forbindelse med første afdeling af European Le Mans Series på banen Circuit Paul Ricard i Frankrig. Foto: Steen Mortensen
Drømmen om at køre 24 timers-løbet Le Mans er kommet tættere på opfyldelse for Martin Vedel fra Odense, der er med i opvarmningsløbet til lørdagens store klassiker.

Motorsport: Martin Vedel, 28-årig racerkører fra Odense, har i sin kalender længe haft en stor fed ring omkring datoen lørdag den 15. juni.

Det bliver nemlig dagen, hvor Martin Vedel klokken 11.30 er klar til at træde på speederen i sin LMP3-racer på den legendariske Le Mans-bane i Frankrig foran 300.000 tilskuere. Her skal fynboen deltage i dette års udgave af opvarmningsløbet, "Road to Le Mans", der finder sted blot tre timer før den store 24 timers-klassiker skydes i gang.

– Det er det mest prestigefyldte løb i LMP3-klassen, og det er personligt en kæmpe drøm, der går i opfyldelse, siger Martin Vedel, hvis altoverskyggende mål er en dag at komme til at køre 24 timers-løbet. Et mål, som han satser på, at netop deltagelsen i "Road to Le Mans", hvor 50 biler stiller til start, kan være med til at bane vejen for.

- Skulle jeg være så heldig at vinde løbet, er det en direkte adgangsbillet til næste års udgave af Le Mans-løbet men mindre kan også gøre det. "Road to Le Mans" er fremfor alt en mulighed for at vise sit talent frem for nogle af de store teams, der kører Le Mans, fortæller Martin Vedel.

Annonce

Martin Vedel og "Road to Le Mans"

28-årige Martin Vedel er født og opvokset i Odense og startede sin karriere i en alder af 12 år som gokartkører i Søndersø.

Bag den fynske racerkører står netværket "MVM Racing & Business Club", som tæller en bred vifte af fynske virksomheder.

I 2017 skrev Martin Vedel kontrakt med Lamborghini-teamet "Antonelli Motorsport" fra Italien, og i 2018 skiftede han til det britiske hold "RLR MSport", hvor han kører i en Ligier JS P3 i LMP3-klassen.

"Road to Le Mans" er et opvarmningsløb til 24-timers løbet Le Mans. Opvarmningsløbet afvikles på den samme bane få timer før, at 24 timers-løbet skydes i gang. Der forventes at være mere end 300.000 tilskuere til dette års Le Mans, der afvikles på lørdag.

Sammen med søn af legende

Den fynske racerkører ser i det hele taget "Road to Le Mans" som en gylden mulighed for at prøve kræfter med den legendariske bane, som kun er i brug denne ene gang om året.

- At jeg får erfaring på Le Mans-banen er super vigtig, hvis jeg skal køres i stilling til et sæde i næste års udgave af 24 timers-løbet, konstaterer Martin Vedel, der samtidig glæder sig til samarbejdet med sin køremakker, engelske Freddie Hunt, der er søn af den tidligere Formel 1-kører og verdensmester, James Hunt.

- Det føjer helt sikkert en ekstra dimension til løbet, at jeg skal køre sammen med Freddie Hunt, og det kommer også til at betyde en stor interesse for netop vores vogn, vurderer Martin Vedel.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce