Annonce
Fyn

Fynsk politiker forklarer: Derfor skal det være gratis at køre over Storebælt i elbil

Elbiler skal have lov at køre gratis over Storebæltsbroen, foreslår V og R.
Venstre og De Radikale stiller fælles forslag, der skal få flere til at køre elbil. Her begrunder det fynskvalgte folketingsmedlem, tidligere klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R), forslaget nærmere.

Ifølge forslaget vil man blandt andet have færre afgifter på el til opladning af elbiler. Man vil også sikre, at biler på vedvarende energi kan køre gratis eller væsentligt billigere over Storebæltsbroen. Yderligere vil man også kræve af de virksomheder, der driver tankstationer og restauranter på rastepladserne, at de opfører ladestationer til elbiler.

Hvorfor har I lavet det her forslag?

- Vi har indholdsmæssigt lyst til at gøre noget, der skal fremme folks lyst til at købe en elbil og gøre det mere trygt at køre i den. Vi har 100 millioner kroner fra en pulje, der skal udmøntes som led i en aftale, der ligger fra gamle dage. De skal bruges til grøn mobilitet. Så vi spiller ud med denne aftale sammen med Venstre, og jeg kan ikke forestille mig, at der ikke er opbakning til det fra de andre partier. Det ligger så fint i tråd med det, vi ved, vi skal gøre. Vi kommer til at lægge en rød løber ud for de elektriske biler, og det her er første skridt på vejen.

- Vi ved blandt andet, at folks store bekymring i forhold til elbiler er, om de nu kan finde et sted at lade dem op. Derfor foreslår vi blandt andet, at der fremover skal der være ladestationer på alle rastepladser, hvor der i dag kun er på hver tredje af dem. Så behøver man ikke bekymre sig om det.

I vil også gøre det gratis - eller langt billigere - for elbiler at passere Storebælt. Hvor meget vil den del koste?

- Vi har lavet en prisberegning, der siger, at det kommer til at koste mellem 10-15 millioner. Det er der afsat penge til fra puljen, så det er ikke noget, de øvrige bilister kommer til at betale for.

Tror I, at forslaget vil have en effekt i forhold til, hvor mange der køber en elbil?

- Vi ved fra Norge, at gratis afgifter på noget, der minder om Storebælt, har været med til at skubbe deres elbilmarked i gang. De har blandt andet gratis færger og gratis brotakster for elbiler, så det er noget, der har en effekt, ja.

Omfatter forslaget også lejede biler? Og hvad med hybridbiler?

- Det omfatter kun brint- og elbiler. Det er for, at det skal være så grønt som muligt. Forslaget gælder selve bilen, så det er ligegyldigt, om det er ens egen bil eller en leaset eller lejet bil.

Ejer du selv en elbil?

- Nej, jeg kører i en ni år gammel benzinbil. Men når den skal udskiftes, så køber jeg en elbil. Jeg havde en elbil som ministerbil, da jeg var klima- og energiminister, og det er bare en bedre bil. Det er som at gå fra en Sony Ericsson til en smartphone. Jeg er meget entusiastisk omkring elbiler. De kan både bidrage til mindre forurening og sikre mindre støj i byerne.

Har I overvejet, hvorvidt I med forslaget risikerer at få flere togpendlere til at vælge elbilen fremfor den offentlige transport?

- Det er klart, at vi med forslaget risikerer at trække luften ud af den kollektive transport. I første omgang har vi kun forholdt os til, hvordan vi får flere til at køre med elbil. Den kollektive transport er altid den bedste løsning, men det hører andre forhandlinger til.

Annonce

Forslaget

  • I forbindelse med energiaftalen fra 2018 blev der afsat i alt 500 millioner kroner til en pulje, der skal fremme grøn transport i årene 2020-2024 med 100 millioner kroner pr. år.
  • Radikale Venstre og Venstre er gået sammen om et forslag til udmøntningen af puljemidler til grøn transport.
  • Partierne vil blandt andet gøre det gratis eller markant billigere at køre over Storebælt i elbil og andre grønne biler. Forventningen er, at dette element vil koste 10-15 millioner kroner om året.
  • De foreslår også at kræve, at de virksomheder, der i dag driver tankstationer og restauranter på rastepladser i Danmark, skal opføre infrastruktur til biler på vedvarende energi. Kun 35 af 92 eksisterende rastepladser har ladestandere i dag. Fremover skal alle rastepladser altså have ladestationer. Denne del vil ikke koste staten noget.

  • Finanslovsaftalen har sikret, at der kun betales en symbolsk afgift af el til opladning af elbiler frem til 1. januar 2022. Venstre og Radikale Venstre foreslår, at dette forlænges i ’22, ’23 og ’24 også. Dette vil koste 30 millioner kroner i 2022 og 40 millioner kroner i henholdsvis 2023 og 2024.
  • Der kører, ifølge FDM, per 10. februar 2020 2.654.387 biler på de danske veje. Heraf er der 16.191 elbiler og 70 brintbiler.
  • I Region Syddanmark er der fra dags dato indregistreret 2.134 elbiler og 13 brintbiler.
  • FDM forventer, at der alene i 2020 vil blive indregistreret 9.000 flere elbiler i hele Danmark.

Kilde: Radikale Venstre og FDM

- Jeg er meget entusiastisk omkring elbiler. De kan både bidrage til mindre forurening og mindre støj i byerne, fortæller Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for De Radikale. Partiet står sammen med Venstre bag et nyt forslag, der skal gøre det billigere at købe og bruge el- og brintbiler.Foto: Claus Fisker/Scanpix
Elbiler skal ifølge forslaget fra V og R køre gratis - eller meget billigt - over Storebælt. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Hvis det bliver gratis at køre over Storebælt i elbil, vil det tilskynde flere til grøn transport, vurderer V og R og har derfor stillet forslaget. Arkivfoto: Michael Bager
Bilisterne skal lokkes over i elbiler, blandt andet skal det være mere attraktivt at køre over Storbælt - og helst helt gratis, mener V og R. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce