Annonce
Kultur

Fynsk kunstner: En lap papir til 50 øre vokser til udstillinger i USA og Japan

Rober Cole Rizzi har til udstillingen optaget lyde fra Torben Jarlstrøm Clausens saks, når han klipper sine mennesker fri fra papiret. Foto: Karen Relster

På 15 år er odenseaneren Torben Jarlstrøm Clausens fascination af papirklip-kunsten vokset fra en hobby til udstillinger i hele verden. Lige nu kan amerikanerne opleve kunstsamarbejdet "Saksens Lyd" ved Museum of Danish America i Elk Horn.

Annonce

Kunst: Ru fingerspidser glider hen over papirets overflade, og en saks skærer sagte. Sådan lyder det, når kunstneren Torben Jarlstrøm Clausen klipper sine papirfigurer, men det er ikke altid til at høre.

Det ænder sig til udstillingen "Saksens Lyd", som i sommeren 2017 var i Tokyo, og nu kan opleves ved Museum of Danish America i USA året ud.

Værket er et samarbejde mellem Torben Jarlstrøm Clausen, hans gamle gymnasiekammerat Robert Cole Rizzi, der komponerer lydtapeter, og den århusianske fotograf Karen Relster, som sammen har udforsket hans papirklipunivers.

Ved at forstørre papirmenneskerne ved at skrue op for lyden og zoome ind på eksempelvis Torben Jarlstrøms Clausens arbejdende hænder, opstår der et andet univers, siger han:

- Det har været sjovt at kombinere mit univers med andre genrer, for så sker der noget helt nyt.

Blå bog

53 år og kommer fra Århus.Flyttede til Odense i 1988 for at studere.

Uddannet marinebiolog og arbejder i Odense Kommunes Bæredygtighedssekretariat.

Bor i Odense sammen med sin kone.

Har to børn på 20 og 23 år.

Annonce

Et univers af glæde

Siden den 53-årige Torben Jarlstrøm Clausen opdagede papirklip - også kaldet psaligrafi - i 2003, da hans to små døtre sad og klippede, har hans kunstunivers fået sit eget liv.

Han klipper mest figurer, som altid starter i en trist fase opslugt af papir, hvorefter han klipper dem fri, beskriver papirklipkunstneren. Det er blevet til lidt af en livsfilosofi:

- Det er ligesom, hvis du har en sten i skoen. Så skal du tage den op. Det er en opfordring til at arbejde på ting i stedet for at lade ting ligge og ulme. Det er på en måde en eviggyldig sandhed, uddyber papirklipperen.

Derfor er det allervigtigste smilet og øjnene, som Torben Jarlstrøm Clausen altid klipper til sidst. De skal nemlig smile, så det smitter hos folk.

Annonce

Betydningsfulde udlandsrejser

Torben Jarlstrøm Clausens eget papirklipunivers er ikke inspireret af andre kunstnere, siger han - heller ikke den kendte Odense-byfælle H.C. Andersen, som også dyrkede papirklip.

Alligevel oplever Torben Jarlstrøm Clausen, at hans kunst bliver sammenlignet med den danske eventyrforfatter i Japan, som han har besøgt tre gange.

- Jeg gør en dyd ud af ikke at klippe á la H.C. Andersen. Jeg har skabt et nyt univers. Men i Japan, hvor de er vilde med ham og også har en stor papirkliptradition, synes de, det er interessant, at jeg dyrker den interesse her i hans fødeby Odense.

Torben Jarlstrøm Clausen har også besøgt USA flere gange med sit papirklip, men her oplever han i højere grad, at det er en generel interesse for dansk-skandinavisk kultur, der fanger folk.

Nu udstiller han i USA for fjerde gang på tre år takket være en støtte på 5.000 kroner fra Aslaug og Carl Friis's Legat med "Saksens Lyde" ved Museum of Danish America. Det ligger i byen Elk Horn i USA, der blev grundlagt af danske emigranter i 1901, og i dag har cirka 600 indbyggere af primært dansk oprindelse.

Men hvorfor i det hele taget tage ud og udstille papirklip i verden i stedet for at beholde dem i trygt i tryk mellem siderne på diverse bøger?

- Det har jeg egentlig aldrig tænkt over. Den stund med mig selv, hvor jeg hører jazzmusik og udvikler de her ting, er dejlig - men jeg vil ikke klippe for at klippe. Det skal give mening, hvilket det gør, når jeg rejser ud og møder mennesker, siger Torben Jarlstrøm Clausen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB For abonnenter

Hyllegaard efter sit første Superliga-mål: - Det er det, man drømmer om

Annonce