Annonce
Erhverv

Fynsk kæmpekoncern køber op igen

I forvejen er den en af Fyns største virksomheder, men nu breder Orifarm sig endnu mere. Arkivfoto.
Orifarm i Odense vokser endnu mere. Den store medicinalkoncern har købt en engelsk virksomhed og får dermed et fodfæste i en helt ny branche og på det meget attraktive medicinalmarked i USA.

Fynske Orifarm har efter næsten to års forhandlinger købt det engelske firma Pilatus Comparator solutions, der udover hovedsædet i Watford har afdelinger i Tyskland og USA.

Medicinalkoncernen i Odense har i forvejen flere end 1200 ansatte, og med den målestok er der kun tale om et mindre opkøb, da Pilatus blot har 20 ansatte.

Til gengæld er der tale om en førende virksomhed i en meget attraktiv del af markedet, hvor fynboerne kun har begrænset aktivitet i forvejen.

- Vi spreder os lidt og får endnu et ben at stå på - samtidig med at virksomheden befinder sig en tæt beslægtet branche og dermed gode muligheder for synergigevinster, siger Orifarms administrerende direktør Erik Sandberg.

Annonce
Den allerstørste del af Orifarms lager, ompakning og logistik ligger i Tjekkiet i nærheden af Prag. Arkivfoto.

Orifarm køber gerne op

Orifarm har løbende købt op og har annonceret, at opkøb også i fremtiden er en del af koncernens strategi.

Hidtil har koncernen bestået af to dele - parallelimport af medicin i EU samt produktion og salg af generisk medicin (medicin der ikke længere er beskyttet af et patent). Det nye, engelske opkøb bliver en selvstændig enhed men med stærke forbindelser til parallelimporten.

Pilatus Comparator Solutions arbejder i en meget speciel niche i medicinalbranchen. Det er leverandør til de virksomheder, der laver kliniske forsøg med nye lægemidler, som skal testes, før de bliver godkendt til almindelig brug.

Skaffer medicin til test

Når virksomhederne tester nyudviklet medicin, skal de sammenligne det med de produkter, der i forvejen findes på markedet, da det nye middel nødvendigvis skal have nogle fordele frem for de eksisterende. Måske virker det bedre, hurtigere eller i længere tid. Måske er sikkerheden bedre, så der ikke er så mange eller så ubehagelige bivirkninger.

Men det er ikke så enkelt at få fat på de eksisterende lægemidler til sammenligningen. Nogle gange vil et medicinalfirma ikke uden videre sælge til en kommende konkurrent, og andre gange vil firmaet med det nye produkt gerne holde det hemmeligt så længe som muligt.

Her kan Pilatus hjælpe som et mellemled, der finder medicinen og sælger den til de virksomheder, der laver test og forsøg. I mange tilfælde køber Pilatus produkterne hos Orifarm, der er Europas største parallelimportør.

- Det er en niche, men det er et meget spændende forretningsområde, som er i kraftig fremgang, siger Erik Sandberg.

Han forventer, at branchen tager godt imod Orifarms opkøb, da det vigtigste for Pilatus' kunder er en høj sikkerhed for, at man kan blive ved med at levere produkterne. I modsat fald kan en stor og dyr test risikere at ende før tid og uden værdi.

- Pilatus er til stede på det meget store marked i USA. Det er vi ikke, så det er bestemt også meget interessant for os, siger Erik Sandberg, der tilføjer, at det engelske firma har et godt renommé og en solid platform.

Han vil ikke give nogen oplysninger om størrelsen på handlen eller på Pilatus ud over, at firmaet har 20 ansatte.

- Købet vil give et mindre bidrag til vores omsætning. Betalingen for virksomheden kan vi godt klare uden at skulle stå i banken med hatten i hånden, tilføjer han dog.

- Det er meget interessant, at vi får en tilstedeværelse i USA, siger administrerende direktør Erik Sandberg, Orifarn. Arkivfoto: Orifarm

- Jeg vil ikke svare på noget

Hos en af Pilatus tre direktører, der også er sælgere af firmaet, er der endnu mindre lyst til at sige noget som helst om firmaet eller om handlen.

- Jeg vil ikke svare på noget. Jeg har det ikke godt med at svare på spørgsmål fra folk, jeg ikke kender. Denne handel pålægger mig ikke at svare på spørgsmål, lyder det meget kort og bestemt fra direktør og tidligere medejer Paul Smith.

Han stiftede virksomheden i 2013 sammen med Kevin Wolfe. Begge er ifølge Erik Sandberg midt i 50-erne og har lang erfaring fra medicinalbranchen, hvor de tidligere har solgt en virksomhed. De fortsætter som ledere af Pilatus sammen med Kevin Wolfes søn, Julian Wolfe, der også har været direktør og medejer.

Virksomheden består tilsyneladende af i hvert fald to selskaber, som fører penge frem og tilbage mellem hinanden, og som kun har indleveret meget kortfattede regnskaber til det engelske virksomhedsregister.

Pilatus Pharma Limited havde ifølge sit regnskab pr. 31. januar 2019 en balance på 40 millioner kroner og en egenkapital på 35 millioner kroner. I sidste regnskabsår blev der udbetalt 370.000 kroner i udbytte til ejerne.

Søsterselskabet Pilatus Clinical Services havde i sit regnskab en egenkapital på 6,7 millioner kroner og betalte 1,5 millioner kroner i udbytte.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce