Annonce
Erhverv

Fynsk Japan-eksport skal løbes i gang

Fødevarer, ny teknologi og design er blandt de fynske specialiteter, som begejstrer købestærke forbrugere og firmaer i Japan - ny rapport udpeger fynske styrkeområder og opfordrer firmaer til at bruge OL i 2020 som anledning til at komme ind i kampen.

Fødevarer, ny teknologi og design er blandt de fynske specialiteter, som begejstrer købestærke forbrugere og firmaer i Japan - ny rappport udpeger fynske styrkeområder og opfordrer firmaer til at bruge OL i 2020 som anledning til at komme ind i kam

Wegner-stole fra Carl Hansen & Søn i Aarup, anstikkere til fadølsanlæg fra Micro Matic og robotteknologi fra den fynske klynge.

Blot nogle af de eksempler, som fynske virksomheder skal finde inspiration i til at kaste sig ud på markedet i verdens tredjestørste økonomi i Japan.

Her venter 127 millioner købestærke forbrugere og ikke mindre end 4,7 millioner små- og mellemstore virksomheder, der, ligesom på netop Fyn, udgør langt størstedelen af erhvervslivet i Japan.

I en ny rapport har Fynsk Erhverv udpeget fem styrkeområder, hvor Fyn har muligheder og allerede i dag gør det godt på det japanske marked. Danmark eksporterede i 2015 for en samlet værdi af knap 20 milliarder kroner - af dem var de 12,5 milliarder inden for vareeksport. Det tal ventes at nå 14 milliarder kroner i år.

- Der er ingen smog, risiko for kidnapninger, dine varer bliver ikke kopieret og der er politisk stabilitet - og så er det dybt fascinerende land.

Martin Fischer, sydfynsk Japan-ekspert og forfatter til "markedsfokus på Japan" fra Fynsk Erhverv.
Annonce

Robotter og fynske fødevarer

På Fyn er det ikke mindst robot- og velfærdsteknologi, det maritime område, fødevarer, møbler/design og miljø, energi og cleantech, som kan bære fynske virksomhederne ind på det japanske marked, kan man læse i rapporten.

Det er Japan-specialist Martin Fischer, som har sat "markedsfokus" på de japanske muligheder for Fynsk Erhverv i anledning af 150-året for samhandelsaftaler mellem Danmark og Japan.

- Og samtidigt er der kun tre år til OL finder sted i Tokyo, og det er en god anledning til allerede nu at overveje, om man vil prøve kræfter med det japanske marked, siger 40-årige Martin Fischer.

Han har tidligere arbejdet med fynsk-japanske interesser i Svendborg Kommune, hvor han var med til at arrangere 140 besøg fra Japan til sydfyn. Senere kom han til vindmøllevirksomheden SSP Technology, hvor han arbejdede med virksomhedens japanske fokus.

Annonce

Sats på Japan

Nu har Martin Fischer sammensat rapporten med under-overskriften "hvorfor skal fynske virksomheder satse på Japan?"

- Det skal de, fordi japanerner deler mange danske værdier. De er vilde med dansk kvalitet, og de vil gerne betale for det. Samtidigt er det blevet lettere at komme ind på det japanske marked, hvor det var helt umuligt i 80'erne, siger han.

Hos Fynsk Erhverv håber direktør Jytte Reinholdt, at rapporten og de erfaringer fra fynske virksomheder, som er beskrevet i den, kan inspirere flere til at tage den lange vej til det store marked i øst.

- Der er gode erfaringer med at koble dansk eksport til nationale begivenheder som kronprinseparrets besøg i Japan, OL og det forestående jubilæum for samarbejdsrelationen mellem Danmark og Japan. Det vil vi meget gerne benytte som løftestang til, at virksomheder kan lade sig inspirere af andre fynske virksomheder, og der er mange relevante oplevelser, som de virksomheder, der allerede er på det japanske marked, gerne vil dele ud af, siger direktøren.

Martin Fischer, som er uddannet cand.mag i japansk - og taler sproget flydende, mener, at fynske virksomheder med fordel kan kaste sig ud i det for mange fremmede land.

- Der er ingen smog eller risiko for kidnapninger. Dine varer bliver ikke kopieret, og der er politisk stabilitet - og så er det et dybt fascinerende land, siger han.

Han understreger dog, hvilket også går igen flere steder i rapporten, at japanerne kræver masser af tålmodighed og hårdt arbejde, og så skal produkt og kvalitet skal være fra øverste hylde.

- Hvis man er den bedste på sit område, så har man store muligheder i Japan. Er man verdensledende eller har man et unikt produkt, så vil japanerne gerne have det - det er ligegyldigt hvilken branche, vi taler om, siger han.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mai-Britt skal ikke længere holde vejret af nervøsitet: To år efter politiker-løfte er vakkelvornt vippeleje omsider blevet fikset

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Frygteligt, grotesk og helt vanvittigt: Folketinget kræves på banen om 'betongulv' i skovbund

Fyn For abonnenter

Nyborg-rektor kæmper for opholdstilladelse til syrisk elev: - Jeg tror på Aya, når hun siger, hun er i fare

Annonce