Annonce
Debat

Travlt med at høste laurbær: Politikerne er alt for tidligt ude omkring deres glæde over fynske motorvejsprojekter

Læserbrev: Forsvarsminister Trine Bramsen og Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel glæder sig i et indlæg i FS 9. april over, at deres politiske arbejde har båret frugt for så vidt angår fynske projekter i regeringens fremlagte infrastrukturplan “Danmark Fremad”.

Det er vel ikke overraskende, at politikere har travlt med at forsøge at høste laurbær; men Tine Bramsen og Peter Rahbæk Juel er noget tidligt ude! Arbejdet er slet slet ikke gjort færdigt. For det første er elementerne i infrastrukturplanen endnu ikke prioriteret, og derfor er det muligt, at udvidelsen af motorvejen syd om Odense ikke realiseres før i 2035.

Derfor ej heller den tilhørende støjreduktion på samme motorvejsstykke. Så galt går det forhåbentlig ikke, men de ihærdige politikere bør sikre, at projektet igangsættes i umiddelbar forlængelse af udvidelsen af motorvejen på Vestfyn.

Annonce


Nedsæt dog hastighedsgrænsen fra 110 km/t til 90 km/t; nøjagtigt som det er gjort på Sjællandssiden af Storebæltsbroen.


Ligeledes haster støjreduktionen; ikke bare den i Odense, men i lige så høj grad den ved Nyborg.

Støjreduktionen på motorvejen ved Nyborg kunne igangsættes omgående. Nedsæt dog hastighedsgrænsen fra 110 km/t til 90 km/t; nøjagtigt som det er gjort på Sjællandssiden af Storebæltsbroen, hvor et stykke motorvej fra broen og forbi Korsør er med hastighedsbegrænsning på 90 km/t. Men for den socialdemokratiske trafikminister er en sådan simpel løsning tilsyneladende ikke en mulighed. Man undres over hvorfor.

Jeg håber, at ministerens partikolleger Bramsen og Rahbæk Juel kan hjælpe med at fremelske en sådan forholdsvis billig løsning i transportministerens tanker. De få minutters forsinkelse, som den kørende trafik får som følge af en hastighedsnedsættelse forbi Nyborg, er en billig pris for beboernes sundhed og velfærd. Også set i lyset af, hvad der ellers er muligt at investere i samfundets helbred i forbindelse med den nuværende corona-udfordring.

Med baggrund i, at fynboer lægger lidt ekstra i kassen til finansiering af infrastrukturen. De kører i hvert fald mere over betalingsbroen ved Storebælt end nordjyderne gør, så er det nu, at Bramsen og Rahbæk Juel og alle andre fynske politikere skal gøre deres indflydelse gældende. De fynske projekter bør fremmes på prioriteringslisten og i tidsplanerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce