Annonce
Erhverv

Overskud næsten halveret: Fynsk fabrik voldsomt ramt af fly-nedgangen

Det var ikke let at sælge flystartere, da lufthavnene var fyldt med langtidsparkerede maskiner. Her er det Københavns Lufthavn den 25. marts 2020.  Arkivfoto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
De mennesketomme lufthavne med stillestående fly på jorden har gjort det rigtig svært at være leverandør. Næsbyvirksomheden ITW GSE har mistet en stor del af sin indtægt.

Odense: Virksomheden ITW GSE (det tidligere Axa Power) fik en overraskende god start på coronakrisen, da kineserne skulle have gang i økonomien og derfor blandt andet udvidede en af lufthavnene i Beijing. Men for et år siden var den ordre sendt afsted, og derefter ramte krisen også det ellers supersuccesrige firma i Næsby.

Det fremgår af virksomhedens regnskab for 2020.

ITW GSE producerer flystartere til alverdens lufthavne, men i 2020 var der hverken stort behov for at udvide kapaciteten i lufthavnene eller brug for at udskifte det eksisterende udstyr, der ikke blev slidt.

Annonce

Det ramte økonomien hårdt i den fynske virksomhed. Trods den overraskende kinesiske ordre faldt omsætningen for hele året med 37 procent, og mere end halvdelen af det normalt meget høje overskud forsvandt. Dermed endte 2020 med et overskud på 40 millioner kroner før skat.

I gennemsnit for hele året faldt antallet af ansatte fra 83 til 75.

Optimisme i år

Allerede i marts sidste år var administrerende direktør Henrik Olsson klar over, hvilken vej det gik. Dengang var man i fuld gang med den store Beijing-ordre, men det var tydeligt, at der ikke var meget aktivitet på ordre-fronten, fortalte han i marts 2020.


Der er ikke udsigt til, at vores marked bliver mindre.

Henrik Olsson, direktør, ITW GSE


- Vores kunder er lufthavnene, og de arbejder altid med den næste udvidelse, for trafikken stiger konstant. Men jeg tror, at de vil udskyde nogle af deres mest aktuelle projekter, for der er jo helt tydeligt ikke brug for mere kapacitet lige nu, sagde Henrik Olsson dengang.

Henrik Olsson var selv med til at udvikle den første elbaserede flystarter, da han i 1986 var menig ingeniør i Næsby-firmaet. Arkivfoto: Per Sand

Ifølge regnskabets ledelsesberetning er han mere optimistisk i år. På grund af vacciner og genåbninger forventer virksomheden meget mere aktivitet i luftbranchen end sidste år, og dermed bedre muligheder for at kunne sælge udstyr til lufthavnene. Derfor regner virksomheden med at forbedre overskuddet med 20-30 millioner kroner.

Annonce

Miljøvenligt udstyr

Da coronakrisen var brudt ud, var Henrik Olsson da heller ikke voldsomt pessimistisk:

- Luftfarten er ofte udsat for bump - 11. september-angrebet, Sars-epidemien og finanskrisen er eksempler – men ingen af begivenhederne har vedvarende effekt. Det er snarere tværtimod – når vi kommer tilbage fra et bump, bliver den generelle vækst højere end før, så der er ikke udsigt til, at vores marked bliver mindre, sagde direktøren i marts 2020.

ITW GSE ApS

CVR-nr.: 74 21 88 14

Hjemsted: Næsby

Direktion: Henrik Olsson

Bestyrelse: Birgit Andersen (formand), Manoela Pereira Fry, Henrik Olsson, Lars Storm, Rasmus Bøgh Jørgensen

Ejer: Illinois Tool Works, Chicago

Regnskabstal 2020 (2019 i parentes)

  • Omsætning: 305 millioner kr. (481)
  • Bruttofortjeneste: 92 millioner kr. (150)
  • Overskud før skat: 41 millioner kr. (90)
  • Overskud efter skat: 32 millioner kr. (70)
  • Egenkapital: 139 millioner kr. (151)
  • Antal ansatte: 75 (83)

ITW GSE, der tidligere hed Axa Power, fremstiller det udstyr, der forsyner de store passagerfly med strøm, mens de opholder sig i lufthavnen. Traditionelt drives den slags af dieselgeneratorer, men fynboerne har slået sig op på en meget mere miljøvenlig løsning, der er baseret på strøm fra elnettet.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Henrik Olsson til denne artikel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce