Annonce
Odense

Fynsk Erhverv blander sig: Ønsker 'reel mulighed' for gennemkørsel i TBT-kælder

Ind i nord og ud i syd. Eller omvendt. At skyde genvej under centrum bliver om få måneder en mulighed i den store p-kælder under Thomas B. Thriges Gade. Foto: Rune H. Blichfeldt
- Passagerne under P-kælderen er et nødvendigt supplement til en mere effektiv afvikling af trafikken, og vi har ikke brug for flere forhindringer nu, lyder det fra erhvervsorganisationens direktør Jytte Reinholdt.

Læg ikke for mange forhindringer i vejen for den gennemkørende trafik i parkeringskælderen under Thomas B. Thriges Gade.

Sådan lyder budskabet fra erhvervslivets paraplyorganisation Fynsk Erhverv som reaktion på, at overvejelserne omkring, hvordan kælderen skal indrettes i forhold til muligheden for gennemkørsel, nu er på vej ind i den afgørende sidste fase, som Fyens Stiftstidende skriver onsdag.

Til september ventes den sidste sydlige del af kælderen at stå klar til indvielse. Herefter vil det være muligt at køre hele vejen under byen fra nord til syd. Det er præcis samme vej, som cirka 25.000 biler i døgnet før i tiden benyttede, når de kørte ad Thomas B. Thriges Gade, og forventningen er, at den nye mulighed for at tilbagelægge samme strækning - nu under jorden - kan medføre en del underjordisk smutvejskørsel. Derfor er forskellige tiltag, som kan begrænse trafikken, lige nu er under overvejelse.

Men når Odense Kommunes embedsfolk - og måske politikere - i den kommende tid skal beslutte, hvor mange eller få forhindringer, der skal laves, bør de tænke over ikke at skræmme alt for mange bilister fra at benytte den underjordiske genvej under byen, lyder det fra Fynsk Erhverv.

- Når den sydlige del af p-kælderen åbner til september, har vi i Fynsk Erhverv en klar forventning om, at nord-syd-passagen i den underjordiske parkeringskælder også bliver en reel mulighed og et alternativ til de overjordiske veje, som er trængte i spidsbelastningstimerne, siger direktør Jytte Reinholdt.

Annonce

Længere afstande og flere gener

Fynsk Erhvervs direktør roser overordnet byomdannelsen i det område, hvor Thomas B. Thriges Gade lå.

- Bytransformationen tager nu form, og det ser ud til at blive lige så godt som forventet, siger hun og vurderer, at den store trafikale omlægning, som lukningen af den travle gade medførte, også er gået som ventet.

- Trafik er ligesom vand. Det finder nye veje, når der opstår forhindringer. Det er også sket i forbindelse med lukningen af TBT-gaden. Men det er ikke det samme, som at det er en ubetinget succes, mener Jytte Reinholdt og uddyber:

- Det har medført længere transportafstande og transporttider med afledte gener for såvel beboere, trafikanter og miljøet.

Derfor, mener Fynsk Erhverv, må de trafikbegrænsende foranstaltninger, der implementeres i p-kælderen, ikke være for skrappe, så bilerne holder sig væk.

- Passagerne under P-kælderen er et nødvendigt supplement til en mere effektiv afvikling af trafikken, og vi har ikke brug for flere forhindringer nu, siger Jytte Reinholdt.

Må ikke sande til

Projektchef for TBT-projektet Fra Gade til By, Stig Langsager, siger onsdag til Fyens.dk, at han i øjeblikket er i dialog med Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning omkring, hvordan kælderen skal indrettes i forhold til gennemkørende trafik. Om dilemmaet mellem på den ene side at åbne en attraktiv smutvej og på den anden side skulle forsøge at undgå, at for mange benytter den, siger han:

- På den ene side er det et spørgsmål om, at der ligger en (politisk, red.) beslutning om, der skal være en gennemkørsel. På den anden side må det ikke sande til, så folk holder i kø hele vejen gennem kælderen. Det handler om at finde den middelvej, som gør, at det fungerer bedst muligt.

Stig Langsager siger, at en løsning med bomme ikke ligger i kortene, selv om p-kælderen ved alle ind- og udkørsler faktisk er forberedt til, at der kan opsættes bomanlæg.

- Det ligger ude som noget af det allersidste, man kunne overveje, siger han.

En endelige dato for, hvornår p-kælderens sidste og sydligste del åbner, ligger endnu ikke fast, men det ventes at blive til september. Den nordlige del af p-kælderen blev indviet for halvandet år siden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

OB

Kadrii: Det er bedre nu

Faaborg-Midtfyn

Grøn fynsk biogas-gigant kører selv på sort diesel: - Afgifterne på biogas-brændstof er for høje

Annonce