Der var 11 priser i spil, og to af dem blev hentet til Fyn, da en etableret softwarevirksomhed og en ung iværksættervirksomhed vandt deres kategorier ved overrækkelsen af årets e-handelspriser.
Det var Dansk Erhverv Digital Handel, der uddelte digitale priser til de bedste virksomheder inden for e-handel i 11 kategorier med fem nominerede i hver.
Den fynske virksomhed Hesehus, der udvikler softwareløsninger til e-handelplatforme, fik først en pæn fjer i hatten, da de kåret til "Bedste e-handelscase" for sit arbejde med Matas-kæden.
Guldet til Hesehus blev begrundet med, at samarbejdet mellem Hesehus og Matas har været præget af en stærk fælles holdånd.
- De har sat turbo på innovationen og er blandt andet first movers på visual search og voicebaseret søgning, hed det i begrundelsen.
Pris til ungt firma
Hesehus har efterhånden så mange år på bagen, at de kan kalde sig en af de "gamle" it-virksomheder i Odense. Det kan man ikke sige om Shipmondo - tidligere Pakkelabels - der også hjemtog en pris ved det digitale prisshow.
Shipmondo hjælper virksomheder med fragt globalt - deraf navnet ship og mondo - i en pakkeløsning, hvor både porto og fragten bliver håndteret gennem den fynske virksomhed. Kunderne er bl.a. webshops, som billigt og let vil have styr på fragten ud til deres kunder.
Shipmondo vandt i kategorien B2B - business to business - for sit salg og samarbejde med kunderne med en onlineomsætning under 200 millioner kroner.
Shipmondos ansatte sad - hjemme og hver for sig - og overværede showet, men medstifter og adm. direktør Hung Ho blev forstyrret under maden. Det var dog ikke en pakkelevering, men derimod et tv-hold, der bankede på, da der blev sendt direkte fra hans privatbolig til showet, da prisen blev overrakt til Shipmondo.
- Jeg blev super overrasket. Det var en vild oplevelse, siger Hung Ho, er er meget glad for prisen, som er den seneste i en række til firmaet, der blev stiftet i 2014.
- Vi er enormt stolte af at vinde en så anerkendt pris, for vi vægter nemlig det gode købmandsskab særligt højt, siger Hung Ho.
Shipmondo havde sidste år overskud før skat på 5,3 millioner kroner og 18 ansatte, men er i øjeblikket i gang med at bygge nyt domicil i Odense med plads til 150-200 medarbejdere.
Samarbejde i ti år
Hos de etablerede udviklere hos Hesehus fik man prisen. fordi firmaet har været gode til at rykke som de første på området. De har været gode til at lave løsninger, så det er nemt at søge på nettet, både ved at kigge og ved at sige, hvad man søger efter.
Løsningen har været med til at skabe stor vækst i omsætning på onlinehandel for Matas, der også i sine fysiske butikker har klaret sig godt under coronakrisen.
- Matas brager frem på listen over mest benyttede netbutikker og har haft mere end 50 procents vækst i sit online salg i mere end ni måneder, hed det videre i begrundelsen for at give prisen til Hesehus.
Matas fik to guldpriser ved kåringen, og i alt har Hesehus i de seneste otte år hjulpet virksomheder til guldpriser otte gange.
Hesehus har gennem de tre seneste år haft overskud før skat på 6-8 millioner kroner og ejes af for størstedelens vedkommende af erhvervsmanden Niels Thorborg.