Annonce
Indland

Fyns Politi undrer sig: Uopmærksomme bilister er stadig et udbredt problem

Høj fart og manglende opmærksomhed på vejen er baggrunden for mange trafikuheld, vurderer Preben Ingemansen, operativ chef for færdselsafdelingen i Fyns Politi. Arkivfoto: Michael Bager
  • Uopmærksomme bilister er fortsat et stort problem i trafikken og ofte skyld i farlige situationer, fordi de ikke er bevidste om deres omgivelser.
  • Ifølge Fyns Politi er for høj fart og manglende opmærksomhed på vejen årsagen til mange trafikuheld.

Man bærer et stort ansvar for sin egen og andre folks sikkerhed, når man sætter sig ind bag rattet, men politiet oplever alligevel, at mange er uopmærksomme i trafikken.

- Uheld opstår, fordi folk kører for stærkt og for tæt, og fordi de er uopmærksomme. Det er vores antagelse, at mange laver alt muligt andet end at køre bil som for eksempel at snakke i mobil, siger Preben Ingemansen, operativ chef for færdselsafdelingen i Fyns Politi.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik spiller uopmærksom bilkørsel en afgørende rolle i hvert tredje trafikuheld. Fyns Politi er bevidst om problemet, og det fylder meget i dagligdagen.

- Det er noget, vi snakker meget om, og vi undrer os over, hvor omfattende problemet er. Vi gør, hvad vi kan for at forhindre uheld ved blandt andet at køre patrulje og lave hastighedsmålinger på strækningen, siger Preben Ingemansen.

Strækningen, som Preben Ingemansen især fremhæver, ligger i den vestlige ende af Fynske Motorvej.

- Der, hvor tre vognbaner bliver til to ved Nørre Aaby og så frem til Ejby og Brenderup, det er den værste strækning. Der har vi store problemer med færdselsuheld, siger han.

Annonce
Høj fart og manglende opmærksomhed på vejen baggrunden for mange trafikuheld, vurderer Preben Ingemansen, operativ chef for færdselsafdelingen i Fyns Politi. Arkivfoto: Michael Bager.

Smartphones distraherer os

Især efter smartphonens ankomst er der kommet en ny distraktion, der tager nogle bilisters opmærksomhed.

- I starten var det bare en mobiltelefon, man kunne snakke i, nu har folk store skærme og tænker, at de godt lige kan tjekke alt muligt, siger Preben Ingemansen.

Kørelærer og tidligere politibetjent Martin Dupont ser også telefonerne som et stort problem for trafiksikkerheden. Han tror ikke, at bilisterne er opmærksomme på, hvor store konsekvenser det kan have at være optaget af sin telefon, mens man kører.

- Jeg ser det jo blandt andet ved, at bilerne begynder at slingre og kan så konstatere, at det er, fordi de sidder med deres mobiltelefon. Folk tænker simpelthen ikke over, at man med 50 kilometer i timen altså bevæger sig næsten 15 meter i sekundet. Så det kan hurtigt gå galt, hvis man lige skal tjekke en sms, fortæller Martin Dupont.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik svarer fire sekunders uopmærksomhed med 80 kilometer i timen til, at man kører 89 meter uden at registrere sine omgivelser. Distraktioner kommer 70 procent af tiden fra noget, der foregår inde i bilen såsom en samtale med en medpassager eller læsning af sms'er.

Hårdere straf på vej

Et sted, der afslører bilisters brug af smartphone under kørslen, er det sociale medie Snapchat. Her kan man vælge at lægge korte videoer op offentligt, mens man deler sin lokation. Man kan på denne måde se andres videoer på mediets Snap Map. Her ligger der også videoer, som er filmet af bilister, mens de kører.

Lige nu udløser brugen af håndholdt mobiltelefon en bøde på 1500 kroner, men transportminister Ole Birk Olesen (LA) varslede i januar, at bilister, der bruger håndholdt udstyr, skal straffes med et klip i kørekortet. Preben Ingemansen siger, at et klip i kørekortet er noget, folk respekterer.

- Vi ved, at folk går op i, om man får et klip. Det er noget, der optager folk, hvis man begynder at tage kørekortet fra dem.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1944: Kager og wienerbrød slipper op

1994 Biskop Vincent Lind må godt udtrykke sig meget direkte og i ret så skarpe vendinger, når han beskæftiger sig med klager fra et yderst omstridt medlem af menighedsrådet ved Vor Frue Kirke i Odense, nemlig overlærer Niels Gertsen. Det har biskoppen fået både Kirkeministeriets og en nu forhenværende kirkeministers ord for. Flere års problemer omkring Niels Gertsens arbejde i menighedsrådet med masser af klagesager nåede et højdepunkt i midten af april. Da besluttede et flertal af menighedsrådets medlemmer at smide Niels Gertsen ud. Han måtte da også holde sig væk i nogle måneder, inden biskop Vincent Lind afviste flertallets beslutning, da juraen bag eksklusionen ikke var i orden. 1969 Fjernseerne hørte i morges den ellers så ligevægtige reporter, Claus Toksvig, forkynde fra kontrolcentret i Houston: Månen er landet! Alt klappede med en præcision, der endog overgik den, som forbløffede alverden i forbindelse med det første besøg på Månen i sommer. Klokken 7.53 (dansk tid) stod landingsfartøjet ”Frygtløs” på nøjagtig det forudbestemte sted i ”Stormenes Hav” med månesonden ”Surveyor” liggende i umiddelbart nærhed. Formiddagen gik derefter for astronauterne med forberedelserne til de to ekspeditioner ud i den nærmeste omegn, der er planlagt i dag og i morgen, og hvis udfald bliver afgørende for de rent videnskabelige resultater af den anden rejse til Månen. 1944 Bagerne er stadig hårdt spændt for med hensyn til deres rationer. Det er begrænset, hvor meget de kan bage dagligt, og undertiden slipper både kager og wienerbrød op tidligt på eftermiddagen. Efter hvad vi erfarer har bagerlauget i Odense nu henstillet til medlemmerne, at de holder deres butikker åbent til i hvert fald kl. 18 på alle hverdage, også selv om alle kagerne er udsolgt. Det skal stadig være muligt for folk at kunne købe brød, når de er på vej hjem fra arbejde. Flere bagerforretninger forudser, at de må holde lukket mellem jul og nytår, da månedens rationer af smør og sukker vil være opbrugt til jul. Desuden har bagerne problemer med at skaffe papir og poser nok til kager og brød.

Annonce