Annonce
forside

Fyns Amts Avis mener: Tak for besøget

Det kunne faktisk ikke være skrevet bedre.

I det øjeblik Dannebrogs landgangsbro kyssede Honnørkajen i Svendborg Havn brød solen frem gennem skydækket, så dronning Margrethe lige måtte misse et øjeblik med øjnene, inden hun tog Svendborg i åsyn.

Så var tonen ligesom lagt uden nogen som helst form for mislyd.

Det var en majestætisk fornøjelse at stå midt i vrimlen af glade børn, voksne og ældre. Nogle så menageriet for første gang med store øjne, mens andre mere drevne havde plottet gode udsigtssteder ind på telefonen hjemmefra.

Alle smilede.

Og det var måske det bedste af det hele.

Der var ingen nedadvendte mundvige. Ingen brokkede sig over manglen på parkeringspladser eller afspærringerne.

Lutter glade mennesker, som oprigtigt gerne ville hilse på majestæten.

Dronningebesøget er blevet lige netop den Svendborgbegivenhed, man kunne drømme om, og selv om kommunens udgift i forbindelse med besøget på 282.625 kroner er dyrere end de fleste konfirmationsfester, så er stykprisen pr. smil lav.

Det er blandt andet det, som dronningen og resten af kongehuset kan. Samle en by med sin blotte tilstedeværelse. Det løfter selvfølgelig det hele, når hun tager heste, karet og musik med, men det ændrer ikke på, at det var majestæten, vi var kommet for at se.

Alt tyder også på, at dronning Margrethe nyder sit besøg i Svendborg, som varer til fredag lige over middag, når hun sejler af sted igen om bord på sit smukke skib, som alt andet lige må have få bedre rammer at ligge i end Svendborg Havn. Dannebrog og Svendborg Havn klæder hinanden som en papirklippet dronningekrone oven på et smilende barneansigt.

Efter et langt liv som regent er dronningen naturligvis professionel til det yderste af de royale fingerspidser, men den umiddelbare glæde ved at møde folket kan næppe indstuderes.

Besøget blev den perfekte afslutning på en eventyrlig sommer.

Snart begynder mørket at sænke sig, og mundvigene får sværere ved at finde den opadgående kurve. Svendborg Kommune skal spare igen, og vores omgivelser bliver stille men sikkert mere og mere brune.

Så bliver det vigtigt at huske hinanden på, at livet er andet og mere end novemberregn og rim på forruden. At Svendborg også som by har noget at være fælles om.

At vi stod der i begyndelsen af september og bare var glade.

Tak for besøget, Deres Majestæt, og kom endelig snart igen.

Annonce

Det var en majestætisk fornøjelse at stå midt i vrimlen af glade børn, voksne og ældre.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce