Annonce
forside

Fyns Amts Avis mener: Sydfynsk forår på Svendborgbanen?

Det ville under normale omstændigheder ikke være nogen nyhed, at togene kører til tiden.

En nyhed er nu engang en overraskende og uventet begivenhed. Og det burde tog til tiden ikke være.

Men omstændighederne på Svendborgbanen er ikke normale og har ikke været det længe. Og derfor var det lige før, det var en nyhed, da pendlertalsmanden på den udskældte jernbanestrækning mellem Svendborg og Odense forleden på Facebook glædede sig over "11 dage uden problemer på Svendborgbanen."

Men det var også kun lige før.

Der foreligger endnu ingen tal fra DSB, som kan underbygge pendlertalsmand Natasja Thrane Vium Rasmussens gode nyhed. Og flere af hendes medrejsende på Svendborgbanen spolerede med Facebook-opdateringer om aflyste tog og ufrivillige stop i Stenstrup da også hurtigt glæden.

Det kan sagtens være, pendlertalsmandens fornemmelse er rigtig. Vi ved det ikke.

Men det mest opsigtsvækkende er under alle omstændigheder også, at den togdrift, DSB gennem længere tid har budt pendlerne på Svendborgbanen, har været så ringe, at der er tale om "breaking news", når og hvis togene kører til tiden.

Hvis DSB har fået styr på Svendborgbanen, er det naturligvis kun godt. Og det skal, når dokumentationen for den mulige nyvundne stabilitet kommer, blive interessant at se, hvad årsagen til den eventuelt kan være.

DSB har gjort en indsats med indsættelsen af flere af de for Svendborgbanen særligt velegnede Desiro-tog. Men det, der i virkeligheden er det største problem - Banedanmarks forældede og vejrfølsomme signalsystem - er ikke løst.

Og hvis det virkelig viser sig, at der i en periode har været færre forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, er det let at få mistanke om, at Banedanmark blot har været tilsmilet af heldet og det gode forårsvejr.

Der skal under alle omstændigheder mere end 11 dage med tålelig togdrift til, før Svendborgbanen har vundet de syd- og midtfynske pendleres tillid endegyldigt tilbage.

Det sker først, når togene kører til tiden hele tiden, og signalsystemet virker efter hensigten - også altså ikke kun, når solen skinner, og temperaturen er langt over nul.

Og det har lange udsigter.

Banedanmark har lovet, at et nyt digitalt signalsystem vil være på plads på Svendborgbanen i 2019. Men siden har Folketingets statsrevisorer kritiseret Banedanmark for ikke at have styr på signalplanerne og påpeget, at der er "store risici for fordyrelse og forsinkelse af Signalprogrammet".

Der er allerede nu store problemer med det nye signalsystems udrulning, afprøvning og driftssikkerhed. Og skal man tro Statsrevisorerne, er chancen for, at togene på Svendborgbanen kører til tiden i 2019, mindre end risikoen for, at de syd- og midtfynske pendlere mange år endnu må tage eventuelle gode nyheder om tog til tiden på Svendborgbanen med et gran salt.

Men omstændighederne på Svendborgbanen er ikke normale.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

OB For abonnenter

OB's Jakob Breum var ikke klar over, at hans farfars bror var med i pokalfinalen for 48 år siden

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Et af de største overskud i virksomhedens historie: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

For abonnenter

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce