Annonce
forside

Fyns Amts Avis mener: Charmeoffensiv løser ikke bus-problemer

Der er både glimt i øjet og masser af smil i de små film, Fynbus for tiden forsøger at charmere passagererne med.

Filmene er en af del af kampagnen "God bustur", der vil vise, hvad der skal til for at gøre turen med de regionale busser bedre.

Og skal man tro kampagnens muntre optrin, går vejen til en bedre bustur gennem både passagerernes og buschaufførernes hjerter.

De skal skal finde smilet frem, kramme noget mere og i det hele taget tage større hensyn til hinanden.

Så skal busturen ifølge Fynbus nok blive en god oplevelse for alle.

Det er sikkert med de bedste intentioner og utvivlsomt også ud fra udelukkende ædle motiver, Fynbus har fundet på og sat gang i "God bustur"-kampagnen.

Men de fynske buschaufførers virkelighed er ifølge både dem selv og deres fagforening en helt anden end den, Fynbus drømmer om.

Det bliver ikke "God bustur"-kampagnen, de fynske buschauffører og deres kolleger fra hele landet kommer til at tale om, når de søndag formiddag samles til stormøde i Odense.

De er inviteret af deres fagforening, 3F.

Og det er buschaufførernes arbejdsforhold og ikke kampagner med glimt i øjet, der er på dagsordenen.

Forud for stormødet i Odense har 3F har spurgt ind til chaufførernes hverdag bag rattet i busserne.

Og resultatet er en bekymrende beretning om alt for ofte at skulle halse efter køreplaner, der ikke tager højde for øget og tættere trafik på vejene.

Nogle chauffører erkender endda, at de af og til kører hurtigere end det tilladte for at indhente det forsømte.

Det er tilsyneladende også helt almindeligt, at buschaufførerne må springe både spisepauser og toiletbesøg over, fordi der ikke er tid.

Alene blandt de 500 chauffører i Region Syddanmark, der har svaret på fagforeningens spørgsmål, fortæller syv ud af ti, at de ikke får holdt de fornødne pauser.

Og halvdelen af buschaufførerne kender udmærket godt til arbejdsdage, hvor der ikke har været tid til at gå på toilettet.

Der er med andre ord ikke noget at sige til, at chaufførerne nu siger stop.

Hyppige besparelser og de private trafikentreprenørers kamp om at være billigst, når den kollektive trafik er i udbud, har tilsyneladende fået konsekvenser, som hverken buschaufførerne eller deres passagerer kan være tjent med.

Vagt- og køreplanerne er ifølge chaufførerne presset til det yderste.

Og når de stramme køreplaner møder den trafikale virkelighed, og bussen er forsinket, er det både chaufførerne, passagererne og trafiksikkerheden, det går ud over.

Det er ikke rimeligt.

Og et problem, som en charmeoffensiv fra Fynbus selvsagt ikke er nogen løsning på.

Annonce

Det er tilsyneladende også helt almindeligt, at buschaufførerne må springe både spisepauser og toiletbesøg over.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1944: Kager og wienerbrød slipper op

1994 Biskop Vincent Lind må godt udtrykke sig meget direkte og i ret så skarpe vendinger, når han beskæftiger sig med klager fra et yderst omstridt medlem af menighedsrådet ved Vor Frue Kirke i Odense, nemlig overlærer Niels Gertsen. Det har biskoppen fået både Kirkeministeriets og en nu forhenværende kirkeministers ord for. Flere års problemer omkring Niels Gertsens arbejde i menighedsrådet med masser af klagesager nåede et højdepunkt i midten af april. Da besluttede et flertal af menighedsrådets medlemmer at smide Niels Gertsen ud. Han måtte da også holde sig væk i nogle måneder, inden biskop Vincent Lind afviste flertallets beslutning, da juraen bag eksklusionen ikke var i orden. 1969 Fjernseerne hørte i morges den ellers så ligevægtige reporter, Claus Toksvig, forkynde fra kontrolcentret i Houston: Månen er landet! Alt klappede med en præcision, der endog overgik den, som forbløffede alverden i forbindelse med det første besøg på Månen i sommer. Klokken 7.53 (dansk tid) stod landingsfartøjet ”Frygtløs” på nøjagtig det forudbestemte sted i ”Stormenes Hav” med månesonden ”Surveyor” liggende i umiddelbart nærhed. Formiddagen gik derefter for astronauterne med forberedelserne til de to ekspeditioner ud i den nærmeste omegn, der er planlagt i dag og i morgen, og hvis udfald bliver afgørende for de rent videnskabelige resultater af den anden rejse til Månen. 1944 Bagerne er stadig hårdt spændt for med hensyn til deres rationer. Det er begrænset, hvor meget de kan bage dagligt, og undertiden slipper både kager og wienerbrød op tidligt på eftermiddagen. Efter hvad vi erfarer har bagerlauget i Odense nu henstillet til medlemmerne, at de holder deres butikker åbent til i hvert fald kl. 18 på alle hverdage, også selv om alle kagerne er udsolgt. Det skal stadig være muligt for folk at kunne købe brød, når de er på vej hjem fra arbejde. Flere bagerforretninger forudser, at de må holde lukket mellem jul og nytår, da månedens rationer af smør og sukker vil være opbrugt til jul. Desuden har bagerne problemer med at skaffe papir og poser nok til kager og brød.

Annonce