Annonce
forside

Fyns Amts Avis mener: Brug for stram økonomistyring i færgeprojekt

Den idé, der for bare to år siden blot var en spæd idé, som mest af alt mindede om et luftkastel, er nu ved at tage fysisk form på et skibsværft i Riga i Letland. Skroget til den nye færge, der skal sejle mellem Marstal og Rudkøbing, bygges der, inden det sejles til værftet i Hvide Sande, hvor færgen skal gøres færdig, inden den bliver afleveret til rederiet Ærøexpressen og efter planen skal sættes i søen i oktober næste år.

Fyns Amts Avis har været på besøg på værftet i Riga, hvor en flok værftsarbejdere knokler på livet løs. Det kan du læse om i søndagens avis. Og der er da al mulig grund til at dele den næsten barnlige glæde, som bestyrelsesformand Christian Holm udviser, når han er rundt på værftet for at besigtige arbejdet.

For der er behov for en ny færge til Ærø. Det viser blandt andet sidste uges færgekaos med al ønskelig tydelighed. Den ene af de to færger, der sejler mellem Ærøskøbing og Svendborg, og som efterhånden har tyve år på bagen, var i dok otte dage længere end planlagt. Elfærgen Ellen, som for længst skulle have været i drift, ligger stille for kaj i Søby, fordi batterierne var forsinket. Og endelig var den gamle dame Skjoldnæs, som sejler fra Søby til Faaborg og Fynshav, ude af drift på grund af en lidt for voldsom nærkontakt med bolværket i Faaborg.

Dertil kommer, at der i lange perioder af sommerhalvåret er tæt på at være fuldt booket på de nuværende færger, så nogle må droppe deres tur til Ærø. Så en ny færge til Marstal er naturligvis velkommen.

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder. For de omkring 51 millioner kroner, der er budgetteret med, rækker kun lige nøjagtig til det allermest nødvendige, og der er ikke råd til hverken krom eller glimmer. Men store anlægsprojekter bliver næsten uden undtagelse altid dyrere end planlagt, og hvad gør Ærøexpressen så?

Der er jo ikke tale om en kommune, der bare kan tage pengene fra kassen, hvis regningen bliver 8,4 millioner større, som det skete for Ærø Kommune i elfærgeprojektet. Og der er ikke tale om en stor privat virksomhed, som kan vælge at investere store summer og dermed også har råd til at kalkulere med en eventuel fordyring.

Her er der bare tale om en flok driftige mænd fra Marstal, der ved venners hjælp (læs: omkring 1500 aktionærer) og velvilje fra to fonde har skrabet de mange penge sammen.

Man har én gang spurgt folk om ekstra hjælp, og den kom da også i form af 1,3 millioner kroner i aktieemission nummer to. Men hvor mange gange kan man lave det nummer? Ender færgen med at blive et par millioner kroner dyrere end forventet, stopper projektet selvfølgelig ikke af den grund. Dertil er det for vigtigt og prestigefyldt. Men det er nu en gang private folks penge, der betaler gildet, og derfor er der ekstra god grund til at have en stram økonomistyring.

Annonce

Men der er samtidig også grund til at håbe på, at budgettet holder.

Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Klumme

Dagen i dag: 62-årig kvinde er blevet mor

1994 En italiensk kvinde på 62 år, Maria Munaretto fra Vicenza, er for første gang blevet mor efter at have fået et befrugtet æg indopereret. Men hvem der er ansvarlig for den kunstige befrugtning er der opstået uenighed om i lægekredse. Ifølge presseberetninger i går er det foreløbig kun klart, at Maria Munaretto fik indopereret et befrugtet æg fra en anden kvinde på en klinik i Bologne. Barnet kom til verden i juli og vejede ved fødslen 2780 gram. Gynækologen Carlo Flamigni, som hævdes at være den ansvarlige for indgrebet, benægter og siger, at han ikke har set den pågældende kvinde de seneste to år. Den lykkelige, nybagte mor har selv denne kommentar: Venligst, kald mig ikke bedstemor. 1969 Borgmester Holger Larsen, Odense, har modtaget et trusselsbrev, som er blevet overgivet til politiet på grund af dets alvorlige karakter. Det truer med, at borgmesteren vil blive dræbt inden fredag. - De skal miste Deres smukke hoved, hvis jeg fortsat skal tage mod afslag fra Deres ophøjede sæde, hedder det i brevet fra den ukendte afsender. Borgmesteren har modtaget brevet gennem postvæsenet og afsendt uden konvolut. Man formoder, at brevskriveren er tilknyttet socialkontorets klientel. - For mig er anonyme smæde- og trusselsbreve ikke noget ukendt fænomen, siger borgmesteren. De ender som regel i papirkurven, men i dette tilfælde fandt kommunaldirektøren det alligevel bedst at underrette politiet. 1944 Postvæsenet i Odense vil ikke bringe værdipost ud til folk efter kl. 18, og desuden vil eksprespakker og telegramanvisninger, der ankommer til byen sent på dagen, ligge over til næste morgen. Foranstaltningen er gennemført på generaldirektoratets foranledning i en række byer ud fra et ønske om at befri budene for det ansvar at skulle gå ud i den mørke by med værdisager uden beskyttelse. Ud over disse indskrænkninger sker der ingen ændringer i postomdelingen i Odense. Der vil fortsat være omdeling kl. 8, kl. 11 og kl. 17. Omdelingen kl. 11 vil i væsentlig grad være forbeholdt værdipost, inkasseringer og telegramanvisninger. Almindelige telegrammer og ekspresbreve vil fortsat bliver bragt ud efter kl. 18.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce