Annonce
Fyn

Fynbus: Det gik lige så strålende, men coronaudbrud sætter sig fluks i busserne - passagertal dykker

Hverdagen i de fynske busser er nu også en hverdag med krav om, at passagererne bærer mundbind. Fynbus planlægger ud fra, at resten af 2020 også bliver et år med coronarestriktioner. Foto: Michael Bager
Fynboerne var hurtigt tilbage i busserne i sommer, men nye coronarestriktioner sætter sig omgående i passagertal - og indtægter. Nu står 2021-budgettet for døren, og Fynbusformand Morten Andersen vil gerne have statens forsikring om en hjælpende hånd også næste år. Ellers kan vi ikke lægge budget for hele året, siger han.
Annonce

De fynske passagerer vendte overraskende hurtigt tilbage til busserne, da forårets værste frygt for coronasmitte havde lagt sig. I de mørkeste døgn forsvandt 35.000 passagerer dagligt fra by- og regionalbusserne, men midt i august var passagertallet på de bedste dage blot 13 procent fra sit gamle jeg.

Udviklingen var lysere, end Fynbus havde turde krydse fingre for, men dansen med corona gælder i den grad også offentlige trafikselskaber, og den fine udvikling led prompte et knæk, da coronarestriktioner for nylig atter ramte Odense.


Vi ved, at vi bliver kompenseret for 2020, og da vi fik den hjælpepakke, fik vi besked på, at vi skulle vente med at kigge på 2021. Nu står vi pludselig og kigger ind i 2021, og det her corona gik ikke bare væk, og det går ikke bare væk.

Morten Andersen, formand for Fynbus


Passagertallene tog et nyt dyk og ligger nu i gennemsnit med en tilbagegang på cirka 25 procent i forhold til samme periode sidste år.

- Coronarestriktionerne betyder selvfølgelig noget. Jeg tror ikke, det er en enkelt ting - f.eks mundbind - der alene har indflydelse på passagererne, men det er klart, at vi kan mærke det, når mange elever sendes hjem fra en uddannelsesinstitution eller mange skal arbejde hjemmefra, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg, der kan glæde sig over, at smittetrykket igen er faldende.

Annonce

Frygt for besparelser

Dansen med corona foregår i takt med, at Fynbus for alvor begynder at kigge på 2021-budgettet, og det er en svær øvelse i en coronatid, mener Fynbus-formand Morten Andersen, der også er borgmester i Nordfyns kommune.'

Et trafikselskab lever af sine passagerindtægter og kan ikke bare nedlægge en busrute for at spare på omkostningerne i nogle måneder, og Morten Andersen ser gerne, at trafikministeren meget snart forsikrer trafikselskaberne om, at de også har fast grund under dækkene i 2021. 2020-regnskabet er i hus takket været den hjælpepakke, der blev givet i juni, men nu begynder det at haste med en 2021-hånd, mener formanden.

- Vi ved, at vi bliver kompenseret for 2020, og da vi fik den hjælpepakke, fik vi besked på, at vi skulle vente med at kigge på 2021. Nu står vi pludselig og kigger ind i 2021, og det her corona gik ikke bare væk, og det går ikke bare væk. Derfor får trafikselskaberne også samlet set brug for at tage en snak med ministeren om, hvordan 2021 kommer til at se ud, siger Morten Andersen.

Hjælpepakken til trafikselskaber

17. juni indgik regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner en aftale om at hjælpe de regionale trafikselskaber, herunder Fynbus.

Aftalen kompenserer trafikselskaberne for det tab, de har lidt og lider i 2020.

Selskaberne får dækket de merudgifter, de har haft som følge af covid-19, f.eks ekstra udgifter til rengøring.

De får også dækket de indtægter, de har mistet - eksempelvis passagerindtægter.

Den samlede regning forventes at løbe op i 971 millioner kroner for alle trafikselskaber på busområdet.

Forhandlingerne om en aftale for 2021 er i gang, men trafikselskaberne ved ikke, hvad de kan forvente af hjælp i 2021.

Meldingen skal komme i løbet af kort tid, mener Fynbusformanden.

- Hvis vi ikke får den vished, så kan vi ikke lægge budget for hele året. Vi er jo nødt til at vide, hvordan det står til med den kollektive trafik, og Fynbus har ikke bare en pengekasse, vi kan hive millioner op af. Underskud skal dækkes af ejerne, og ejerne er kommunerne og i særdeleshed Region Syddanmark. Jeg kan ikke forestille mig, at de har lyst til at dække et kæmpe underskud, lyder det fra Morten Andersen, som mener, at det kan blive nødvendigt at hive alternative løsninger op af hatten.

- Så må vi lægge budget for en kortere periode. Det har vi ikke prøvet før, men hvis vi ikke kan få vished for hele 2021, så må vi dele perioden op.

I sin seneste prognose har Fynbus spået, at passagertallet ville falde fra 14,5 milioner passagerer i 2019 til 10,5 millioner passsagerer i 2020. Fynbus understreger dog, at det er et meget usikkert tal i en meget usikker tid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Annonce