Fynbus-direktør Carsten Hyldborg og Fynbus-formand Morten Andersen er enige om at være uenige i den afgørelse, som betyder, at Fynbus er i fuld sving med at sende 700.000 kroner tilbage til buspassagerer, der fik en forhøjet coronabøde i 2020.
Takst-forhøjelsen skulle have været indføjet i de fælles landsdækkende rejseregler, men det var den ikke, og derfor har ankenævnet for tog, bus og metro afgjort, at Fynbus skal refundere differencen mellem den sædvanlige takst på 750 kroner og den forhøjede takst, som lød på 1200 kroner.
Det løber op i 450 kroner per mand, og da der blev langet cirka 1700 bøder ud, løber det alt i alt op i rundt regnet 700.000 kroner.
Morten Andersen, formand for FynbusVi så jo, at snydeprocenten faldt efter, at vi havde varslet stigningen,
- Vi mener ikke, det skulle have stået i de landsdækkende rejseregler, men okay - vi tager det til efterretning og betaler tilbage, siger Morten Andersen og fastslår, at meningen med takstforhøjelsen var at holde snyderne stangen.
- Vi hævede ikke gebyret for at få penge i kassen - vi hævede det for at få en præventiv effekt. Vi så jo, at snydeprocenten faldt efter, at vi havde varslet stigningen, og jeg håber ikke, at det har været forgæves, siger formanden.
Ankenævnet har kigget på en enkelt klage, men den danner præcedens, og derfor er Fynbus egenhændigt gået i gang med at kontakte alle, der har fået en bøde til coronatakst. Bøden bliver ikke trukket tilbage, men den bliver 450 kroner mindre.