Annonce
Erhverv

Fynbus begraver stridsøksen: Nu støtter alle letbanen

Vinterens debat om besparelser på de regionale ruter gav bange anelser på mange uddannelses-institutioner, selv om Fynbus forsikrede, at uddannelsesruterne ikke ville blive berørt. Arkivfoto: Michael Bager

Det er slut med infight om busruter i Fynbus, lyder det fra både store og små medlemmer af bestyrelsen i det offentlige trafikselskab. Nu bakker alle mand op om letbanen.

Det er slut med knubbede ord og skænderier om busruter i det fynske buslandskab. Nu skal der bakkes op om letbanen.

Det er kursen i Fynbus-bestyrelsen, efter at alle mand har haft lejlighed til at læse den uvildige rapport om årsagerne til, at to millioner passagerer har droppet bussen de seneste to år.

Rapporten påpeger, at hovedårsagerne til styrtdykket er letbanegraveri i Odense, overgang til rejsekortet og afskaffelsen af billetordningen "Odense for en 10er".

Den påpeger også, at langt størstedelen af passagertabet er sket på de regionale ruter og i Odense Kommune, men den sætter ikke fordelingstal på årsagerne, og de kommuner, som for et par måneder siden røg i infight på grund af truende besparelser, er enige om at sænke stridsøksen og rykke sammen i bussen, sådan som bestyrelsesformand Morten Andersen bebudede i Fyens Stiftstidende tirsdag.

Det ser ud, som om elendighederne har toppet, og vi har besluttet at vi skal kigge fremad og stå sammen, og nu må vi begrave den uro, der var.

Anders W. Berthelsen, medlem af Fynbusbestyrelsen for Odense Kommune.

Fynbus

Fynbus er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

Selskabet har i 2016 og 2017 mistet ca. to millioner passagerer.

Tidligere på året var selskabet truet af en sparerunde.

Den så ud til at koste dyrt for de regionale ruter 110 og 920.

Sparerunden affødte hidsige diskussioner mellem landkommuner og Odense.

Sparerunden blev aflyst i februar, da en regnefejl blev opdaget.

En uvildig rapport har afdækket hovedårsagerne til passagerfaldet.

Hele Fyns projekt

Anders W. Berthelsen sidder i bestyrelsen på vegne af Odense Kommune, der stillede spørgsmålstegn ved de tal og årsager til passagerdykket, som Fynbus-direktør Carsten Hyldborg fremlagde tidligere på året.

- Jeg tilstøder mig det, Morten har sagt. Rapporten peger på en række årsager til faldet - ikke kun tre - og der er ikke nogen vægtning af dem. Der er en hel del faktorer, der spiller sammen - og hvis det f.eks. bliver mere bøvlet at tage bussen og samtidigt billigere at køre bil, så er det også en faktor, siger Berthelsen.

- Det ser ud, som om elendighederne (passagerfaldet, red.) har toppet, og vi har besluttet at vi skal kigge fremad og stå sammen, og nu må vi begrave den uro, der var. Vi er alle sammen interesseret i, at den letbane fungerer, og det blev der givet opbakning til hele vejen rundt om bordet. Det glæder mig meget, for letbanen er hele Fyns projekt.

Samme toner lyder fra Assens og Faaborg-Midtfyn kommuner, som var kritiske over for Odense Kommune, da en - siden aflyst - sparerunde i januar så ud til at gå ud over regionale busruter i de to kommuner.

- Faldet i passagertallet er tilsyneladende stoppet nu, og det scenarium, der var tidligere på året, var behæftet med fejl. Nu er vi i en anden situation, og det har givet et pusterum, og nu skal vi bruge kræfterne på at få tog, busser og letbane og det hele til at spille ordentligt sammen. Vi skal sikre kollektiv trafik, der virker for os alle sammen på Fyn, lyder det fra Kristian Nielsen (V), der repræsenterer Faaborg-Midtfyn kommune, mens Leif Rothe Rasmussen (S) fra Assens Kommune konstaterer, at:

- Nu må vi have ro på og se fremad.

Annonce

100 millioner fra regionen

En stærkt medvirkende årsag til roen i bestyrelsen er, at den sparerunde, der truede de regionale ruter tidligere på året, blev aflyst som følge af en regnefejl.

I stedet for et to-cifret underskud viser regnskabet for de regionale ruter i 2017 et overskud på godt en million kroner, og derfor skal der ikke nedlægges eller skæres i de regionale busruter, og det er også Poul Andersen, bestyrelsesmedlem for Region Syddanmark, stærkt tilfreds med.

- Nu skal vi videre. De penge, der er til rådighed for regionen, skal bruges bedst muligt, og det skal ikke give overskud, og nu tyder det heldigvis på, at passagererne stille og roligt er på vej tilbage.

Region Syddanmark bruger hvert år 100 millioner kroner på de regionale busruter på Fyn.

Annonce

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce