Annonce
Fyn

Fyn ruster sig mod regn: Fire fynske projekter

De fynske kommuner er i gang med at forberede sig på fremtidens større mængde regn. Foto: Scanpix/ Morten Stricker
Flere fynske kommuner er i fuld gang med at opruste mod flere skybrud i fremtiden.

Som en konsekvens af klimaforandringerne, vil vi i fremtiden opleve mere ekstremt vejr i Danmark. Også skybrud vil forekomme oftere og oftere. Det har man for længst erkendt i flere fynske kommuner, hvor man er i gang med at opruste mod regnen og sikre kældre og veje mod oversvømmelse.

Annonce

1. Klimabyen i Middelfart

Klimabyen i Middelfart. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Klimabyen er et projekt i den vestlige del af Middelfart, hvor man ofte er ramt af oversvømmede kældre og vand ved kraftige regnskyl. Formålet med det omfattende projekt er at håndtere regnvandet på overfladen, så man kan afkoble så meget af regnvandet som muligt fra det fælles kloaksystem, som har svært ved at håndtere de store mængder regn.

Projektet blev sat i gang i foråret 2016, og skulle efter planen faktisk være overstået i efteråret 2018, men det er nu udskudt til efter sommerferien i 2019. Projektet har et samlet anlægsbudget på 76,4 millioner kroner, og har været inddelt i tre etaper, der har hver sin løsning.

Løsningerne leder regnvandet ud i Lillebælt og består blandt andet af vandrender over jorden, regnbede og inddragelse af eksisterende vandløb.

2. Klimaklar i Skibhuskvarteret i Odense

"Klimaklar i Skibhuskvarteret". Arkivfoto

I øjeblikket er den tredje vej i Skibhuskvarteret i Odense ved at få en grøn makeover som en del af pilotprojektet "Klimaklar i Skibhus".

Der bliver anlagt bede med blomster, græs og træer, som kan opsamle regnvand og lede det ud i Odense havn, og der bliver anlagt parkeringspladser, der kan beplantes med græs. Formålet er at aflaste kloakkerne, så beboerne kan slippe for regn- og kloakvand i kældrene, når rørene bliver belastede af store mængder vand.

Man arbejder desuden på at få beboere i Skibhuskvarteret til at anlægge regnbed og frakoble regnvandstilslutningen fra kloakken.

Tre veje mere i kvarteret får snart samme behandling.

3. Regnvandsbassiner og nye ledninger i Haarby

Der skal være flere regnvandsbassiner som disse i Haarby. Arkivfoto

I Haarby i Assens Kommune graves der på livet løs.

Assens Forsyning er i fuld gang med at lave kloakseparering i byen. En stor del af ejendommene i byen får nye regn- og spildevandsledninger inklusive stikledninger, og samtidig etableres der regnvandsbassiner i byen, så den er forberedt til at håndtere den regn, som man forventer, der kommer en hel del mere af i fremtiden.

Projektet forventes at være afsluttet ved udgangen af juli 2020, men Michaels Maskinstation, der står for det store kloakeringsarbejde lukkede den 9. august. Derfor er arbejdet lige nu sat på pause på ubestemt tid.

4. Forsinkelsesbassiner i Rudkøbing

Det er på parkeringspladsen ved Grønnegården i Rudkøbing, der skal anlægges forsinkelsesbassiner. Arkivfoto

Midt i Rudkøbing på Langeland skal Langeland Forsyning i gang med at anlægge tre forsinkelsesbassiner.

De tre bassiner, som vil blive lukkede og tætte, vil kunne tilbageholde op til 60.000 liter vand, fordelt på 120 kvadratmeter.

Det er mineningen, at vandet langsomt skal sive fra de tre bassiner ud i ledningerne og videre ud i et udløb ved siden af havnen.

Bassinerne vil især være effektive ved korte intense regnskyl. Hvis det bliver tørvejr bagefter, vil bassinerne blive tømt blot på nogle timer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce