Annonce
Faaborg-Midtfyn

Fyn får en tredje dør ud til verden: En bro til Als vil løfte sydfynsk turisme

Sommerturisterne er de senere år strømmet til Faaborg og Sydfyn - måske en bro kan skabe endnu større søgning? Arkivfoto: Palle Søby
Fordelene vil langt overtrumfe ulemperne ved en fast forbindelse mellem Fyn og Als, mener nogle af de største turismeaktører på Sydfyn.

Faaborg-Midtfyn: Hvordan vil en bro mellem Als og Sydfyn påvirke turismen i det sydfynske område? En turisme, der i de senere år har været støt stigende som konsekvens af en vellykket branding af Sydfyn som outdoor-mekkaet med indbygget ø- og stokroseroseidyl.

Spørgsmålet stiller vi til tre af områdets markante turistaktører, og de er ret enige: En bro - eller en anden fast forbindelse til Als - vil øge turismen på Sydfyn yderligere.


Annonce

En fast forbindelse til Als ville give Fyn en tredje dør ud til verden.

Per Blaabjerg, CampOne, Bøjden


Per Blaabjerg, ejer af den femstjernede campingplads CampOne i Bøjden, udtrykker det således:

- Jeg går generelt ind for flere faste forbindelser i Danmark, fordi det samler vores land. En fast forbindelse til Als ville give Fyn en tredje dør ud til verden. Hvis vi ser bort fra færgerne, har vi i dag kun Lillebæltsbroen og Storebæltsbroen som adgangsveje til Fyn, og det er generelt et problem for Fyn, at vi ikke har flere adgangsveje, som kunne gøre øen mere tilgængelig. Hvis man lavede en broforbindelse til Als, vil man også fjerne en del af den trafik, der i dag kører nordpå og belaster Trekantsområdet. Så ja - jeg er en stor tilhænger af sådan en bro, siger han.

Per Blaabjerg mener, at en del af den "merturisme", der ville kunne opstå, vil være fra de tyskere, der som udgangspunkt søger mod den danske vestkyst.

Ud over den femstjernede CampOne i Bøjden driver Per og Gitte Blaabjerg fire andre campingpladser rundt om i landet. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

- Jeg er overbevist om, at mange tyskere, der besøger vestkysten, vil vælge at tage en rundtur, hvor de vil køre over Fyn og tager en Als-Fyn-forbindelse på hjemturen. Fyn har et godt brand, og det vil blive mere interessant for dem, fordi Fyn bliver mere tilgængelig. Jeg tror, det virkelig vil løfte turismen på Sydfyn at få en fast forbindelse, siger han.

Risikerer vi ikke at miste noget af det, mange turister finder attraktivt i dag - den uberørte natur i et stille hjørne af verden?

- Jo. Men vi befinder os bare i en virkelighed, hvor der kommer flere og flere biler til i verden, og så er det vigtigt, at vi indretter os på den mest hensigtsmæssige måde i forhold til det, siger Per Blaabjerg.

Vil give et kæmpe løft

Den største sydfynske turistattraktion, Egeskov Slot, er også en varm fortaler for planerne om en bro. Den vil gavne turismen på Fyn, mener direktør Henrik Neelmeyer.

- Da vi mistede Faaborg-Gelting-ruten i sin tid, mistede Egeskov 10.000 besøgende årligt. Så alene det, at der er en forbindelse til Tyskland, vil give et hul igennem til til det tyske marked, som jeg tror vil gøre, at turismen vil vokse. Bedre infrastruktur til Hamburg og Nordtyskland vil skabe  vækst i turismen - det er jeg ikke et sekund i tvivl om, siger han.

Flere hundrede tusinde besøger hvert år Egeskov Slot, og direktør Henrik Neelmeyer mener, at det kan blive til endnu flere, hvis Fyn bliver landfast med Als. Arkivfoto: Lasse Hansen

Du mener ikke, at vi sætter noget af det på spil, vi i dag profilerer os på?

- Det er klart, at man skal gøre det med respekt for naturen. Jeg synes da ikke, at det er smart at lave en motorvej eller motortrafikvej gennem Svanninge Bakker - så det skal gøres med omtanke, men jeg tror, det vil kunne give området et kæmpe løft på mange måder. Men man skal have øje for, at cykler også skal kunne komme over broen. Ud fra et turismeperspektiv, er jeg helt overbevist om, at det vil være rigtig godt for Sydfyn, men det skal laves begavet, siger han.

Charlotte Stiller er som ejer af Hotel Faaborg også en stor tilhænger af ideen om en bro. I denne forbindelse udtaler hun sig som hotelejer og ikke som formand for Vores Faaborg & Egn.

- Ja, bestemt skal vi have den bro. Sydfyn er meget stor på det tyske marked, og en forkortet rejsetid vil gøre, at vi bliver nemmere tilgængelige, end det er muligt med færgen i dag, siger hun.

Du mener ikke, at prisen for tabte naturværdier kan blive for høj?

- Hvis vi har en kommune og en region, der vil lade trafikken gå gennem Svanninge Bakker, så skal de have deres skolepenge tilbage. Men en motortrafikvej på den eksisterende vej er måske en fornuftig løsning, siger Charlotte Stiller.

Grafik: Mikkel Petersen
Annonce
Erhverv For abonnenter

Campingpladsejer har udsigt til ”århundredets” sæson: - Vi kunne have lejet 100 hytter ud - det er fuldstændig vildt

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Nu får bilisterne en ny smutvej gennem Odense: S og DF skød forslag om bilfri plads ned

Odense For abonnenter

Trafikforsker angriber rapport om letbanen: - Aarhus er for lille til en letbane, og Odense er endnu mere for lille

Speedway

Endelig publikum til speedway i Fjelsted igen: Men festen blev spoleret af store tekniske problemer og et sløjt fynsk hjemmehold

Navne For abonnenter

50 år: Han er en af OB's største og nyder at hjælpe unge talenter på vej

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Odense

Søren gav penge til de små i lokalsamfundet: - Tusind tak - det betyder virkelig noget

Erhverv

Stort byggefirma sender 65 ansatte hjem efter smitteudbrud: - Det er ikke ovre endnu

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Odense

Se video: Sankthans og D-A-D rykkede ind på havnen

Middelfart For abonnenter

Kæmpe interesse for luksusbiler: Middelfart-milliardærs leasingfirma vokser med rekordfart

Odense For abonnenter

Kommentar: S og DFs nej til at lukke for smutvej i Odense er helt sort i en tid, hvor politikerne skal tænke grønt

Annonce