Annonce
Nordfyn

Fyldt på p-pladsen: Gymnasieelever fravælger bussen

Det kan være vanskeligt at finde en parkeringsplads på Nordfyns Gymnasium. Mange elever kører i stedet for at tage bussen. Foto: Linus Holmskov Jørgensen
På Nordfyns Gymnasium tager mange elever bilen til og fra skole. Det er et miljømæssigt problem, da de mange biler forurener mere end den kollektive trafik.

Nordfyn: En tilfældig morgen på Nordfyns Gymnasiums parkeringsplads holder der 126 biler. Med tanke på gymnasiets størrelse med 455 elever og 63 lærere er det et relativt stort antal, hvilket er belastende for klimaet.

Dette tal bliver i øvrigt kun højere mod slutningen af året, når flere får kørekort. Der kører i forvejen busser til gymnasiet, og hvis dem, der kører i bil i stedet, tog bussen, ville det forurene mindre. Men hvordan kan det være, at så mange tager bilen? Arne Bjørnsbo fra 2.d på Nordfyns Gymnasium forklarer, hvorfor han fravælger bussen til fordel for bilen.

Annonce

RYK Nordfyn

Artiklerne om gymnasieelevernes transportvaner er skrevet som en del af RYK Nordfyn.

Et syv uger langt projekt med fokus på konstruktiv journalistik, som Fyens Stiftstidende har haft i samarbejde med Nordfyns Gymnasium.

Som del af projektet har eleverne i 2.d. skrevet diverse artikler om emner, der ligger dem på sinde. Flere af artiklerne vil den kommende tid blive publiceret.

I bil hver dag

Han kører med bil i skole hver dag, enten som chauffør eller passager, også en gang imellem alene, da det nogle gange er svært at koordinere samkørsel. Arne bor i en meget lille by, hvor der er langt mellem busafgangene, som desuden ikke er særlig direkte:

- Det tager meget lang tid, eftersom de busser, der er, går meget langt omkring og ikke er så direkte. Det resulterer i, at jeg spilder meget tid i bussen, hvilket jeg ikke bryder mig om.

Desuden fortæller Arne, at det er nødvendigt for ham at have bil, da der uden for skoletiden ikke kører busser. Så hvis han for eksempel skal til fodbold eller andet, så har han alligevel behov for en bil, og derfor kan han lige så godt køre i bil til gymnasiet - så sparer han buskortet.

Han siger, at han kunne overveje at skifte til bussen, hvis de gik mere direkte, og hvis der var flere afgange, så han kunne rejse mere frit.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce