Annonce
forside

Fuld kaptajn er anholdt: Sejlede fragtskib på grund i Langelandsbæltet

Fyns Politi afgør fredag den videre skæbne for en 49-årig russisk kaptajn, som er sigtet for at overtræde søloven, da han torsdag aften i beruset tilstand sejlede et fragtskib på grund i Langelandsbæltet. Foto: Martin Ramsgaard

En russisk kaptajn blev torsdag aften anholdt efter sprit-sejlads i Langelandsbæltet. Han blev dog fredag løsladt, men fik en både og frakendt retten til at sejle i danske farvande.

Sydfyn/Langeland: Fyns Politi måtte torsdag aften rykke ud til en melding om et grundstødt skib i Langelandsbæltet. Det 85 meter lange fragtskib Eems Carrierforlod havnen ved Lindø torsdag eftermiddag klokken 14.19 og var på vej i sydgående retning. Det havde ifølge Marinetraffic.com kurs mod Liepaja i Letland, da det omkring klokken 21.36 stødte på grund cirka ud for Illebølle.

Da forsvarets Maritime Assistance Service (MAS) modtog et opkald fra det hollansk ejede skib efter grundstødningen, fattede man mistanke.

- MAS-vagten mente, at kaptajnen var beruset, så vi tog derud. Og det viste sig at holde stik: På skibet fandt vi en 49-årig russisk kaptajn, som blev anholdt og sigtet for overtrædelse af søloven, fortæller vagtchef hos Fyns Politi Lars Thede.

Skibet ligger fredag morgen fortsat for anker i Langelandsbæltet, men det ventes i løbet af dagen at kunne sejle videre til Nakskov, oplyser Lars Thede. Han kender ikke skibets last, men der ikke fare for udslip, for trods grundstødningen er skroget ifølge politiets oplysninger intakt.

Fredag blev kaptajnen dog løsladt, da promillen skønnes at have været under to. Han får dog en bøde og er frakendt retten til at føre skib i danske farvande. Skibet er beslaglagt indtil bøde er betalt og de maritime myndigheder mener, det er forsvarligt at skibet sejler videre.

Annonce
Skibet ligger nu for anker ud for stranden ved Illebølle på Langeland. Foto: Martin Ramsgaard

Uheldsramt fragtskib

Det er ikke første gang, berusede søfolk opdages bag roret på et skib i farvandet rundt om Fyn. Natten til 18. april sidste år blev en russisk kaptajn på det portugisisk indregistrerede fragtskib Rix Partner bragt i land, da der var mistanke om, at han stod bag roret i beruset tilstand.

29. december 2014 havde fragtskibet Symphony svære problemer med at finde til kaj i havnen i Assens. Det skyldtes, viste det sig, at kaptajnen, en 51-årig russer, var kraftigt beruset. Da han pustede i politiets alkometer, var promillen højere end de 2,0, som alkometeret kunne måle.

Skibet ramte både molehovedet og en del af kajanlægget, og vurderingen lød umiddelbart på en regning for udbedring af skaderne på 3-400.000 kroner.

Samme skib var i øvrigt involveret i en grundstødning 8. december 2007. Dengang lå skibets kaptajn og sov en brandert ud, da skibet stødte på grund nord for Assens Havn. Selvom kaptajnen blev fyret, fulgte flere uheld skibet. I januar 2008 stødte det på grund ved Nakskov Fjord, og 15. februar 2012 gik skibet på grund på sandbanke ved Marstal.

Dødsulykken ved Storebæltsbroen

Den værste ulykke, Storebæltsbroen har været udsat for, skete 3. marts 2005, da fragtskibet Karen Danielsen sejlede ind i broen. En kroatisk styrmand var alene styrehuset, og han omkom ved ulykken, da skibet kilede sig ind under vestbroen cirka en kilometer fra kysten.

Styrehuset på Karen Danielsen blev skrællet af, da skibet ramte broen, og styrmanden blev efter ulykken meldt savnet. Han blev senere fundet og en obduktion viste, at han havde en alkoholpromille på mindst 1,55, da skibet ramte Storebæltsbroen.

Skibets kaptajn og skibets kok, der også var fra Kroatien, blev indlagt på Odense Universitetshospital - kaptajnen havde fået kvæstelser i brystet og i kæben, mens kokken havde fået skadet sit ene øje.

Artiklen er opdateret klokken 10.00 med billeder og klokken 13.30 med oplysninger om, hvordan Anklagemyndigheden er behandlet sagen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce