Annonce
Odense

Fuld af sjældne effekter: Verdens største Gasolin-samling på auktion i Randers

Peter Lund fra Campen Auktioner viser verdens største Gasolin-samling frem inden den bliver sat på auktion. Samlingen består af over 2000 Gasolin-effekter. Foto: Annelene Petersen
Campen Auktioner svinger hammeren over et stykke danmarkshistorie, når verdens største Gasolin-samling 30. marts sættes på auktion på Værket.

Randers: - Man glemmer alt det sure. Alle de timer med katalogisering. For når man får lov at svinge hammeren over et stykke danmarkshistorie - ja, vores allesammens kulturarv - så findes der ikke noget bedre, lyder det fra en kisteglad Peter Lund fra Campen Auktioner. Han kan slet ikke tørre smilet af sine læber, mens han fortsætter:

– Det er det mest fantastiske. Det giver et sus uden lige. Det er once in a lifetime. Jeg elsker, når man kan kigge ud på byderne i salen, nogle sidder helt ude på kanten af stolen, spændte på om det er dem, der får hammerslaget på varen.

Peter Lund fortæller om Campen Auktioners specialauktion over verdens største Gasolin-samling.

Allan Sund fra Hadsten har samlet på alt, der har med Gasolin at gøre, siden sin konfirmation først i 80'erne. Det begyndte med et kassettebånd, og endte som verdens største samling bestående af over 2000 Gasolin-effekter, og det er dem, der nu skal under hammeren.

Allan Sund gik bort i 2015, og familien har nu valgt at afhænde det meste af samlingen. Der er mange unikke ting på auktionen. Bland andet et fejltryk af den blå udgave af LP'en Live I Skandinavien (Gøglerens Aften). Den findes kun den ene.

Også katalognummer 148 bliver der rift om, der findes det ene eksemplar. LP'en der har titlen Tivoli blev aldrig udgivet. Den er stemplet ”Cancelled” og er nok den mest sjældne af alle Gasolin-plader.

Samlingen er et stykke danmarkshistorie. Den indeholder alt fra instrumenter, Bjørn Uglebjergs trommesæt, plakater, testtryk, pressemeddelelser, billetter, en lille tændstikæske, LP'er, singler i kassevis og platin-, guld- og sølvplader. Autografer på mange af effekterne.

Peter Lund og Campen Auktioner har brugt mere end 30 dage på at gøre auktionen klar. Og på selve dagen er de 20 mand på job. Den fysiske auktion finder sted på Værket 30. marts, men der er mulighed for at forhåndsbyde på nettet indtil fredag 28. marts klokken 20. Derudover er der tre netauktioner, som slutter søndag 7. April.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce