Annonce
Odense

Frygter for fremtiden: Per bygger modeller af Odenses smukkeste bygninger

Per Rasmussen ærgrer sig over, at det ombyggede Sukkerkogeriet blandt andet har fået firkantede vinduer i stedet for de oprindelige runde vinduer. Foto: Simon Staun
Den pensionerede tømrermester, Per Rasmussen, har bygget en række af Odenses smukkeste bygninger i miniatureudgaver. De pryder Odense Model Jernbane Klubs enorme togbane på Blangstedgårds Allé.

Odense: Morgenandagten er lige begyndt i Odense Model Jernbane Klub, da avisens udsendte ankommer. Men andagten handler ikke om bordbøn eller salmesang. Det er medlemmernes betegnelse for en lille skarp at indlede dagens dont med.

Et tog kan heller ikke køre uden at blive smurt i ny og næ, derfor skænker Per Rasmussen en Nordsøolie op til sig selv og de to togentusiast-kolleger Hans Erik Jensen og Ib Clausen. De er mødt op for at lave det rutinemæssige tjek af togbanen og sikre sig, at alle de elektriske sikkerhedsforanstaltninger fungerer optimalt.

- Vi er nødt til at besigtige anlægget med jævne mellemrum. Der er mange værdifulde sager, vi skal passe på, siger Ib Clausen og skåler.

Der er 50 medlemmer i Odense Model Jernbane Klub, hvoraf de 20 er aktive. De seneste måneder har det store lokale med de vidtforgrenede togbaner stået stille det meste af tiden. Men denne formiddag får flere tog lov at forlade den tro kopi af remisen på Dansk Jernbanemuseum i centrum af Odense.

De seneste år er der sket en markant forandring i jernbaneklubben. En lang række prominente bygninger fra Odense er skudt op i landskabet, og det er den tidligere tømrermester Per Rasmussens fortjeneste. Han konkluderede for et par år siden, at han ville genskabe nogle af de bygninger, der allerede er forsvundet, samt opføre nogle af de bygninger, han frygter vil forsvinde de kommende årtier.

- Mit første byggeri var Lilleskov Teglværk fra Tommerup, som mest handlede om, at formanden i klubben synes, at der manglede et teglværk på modelbanen nede i det ene hjørne. Jeg gik i gang med at lede efter gamle billeder og tegninger, så jeg kunne bygge en tro kopi. Det inspirerede til at gå videre med bygninger fra Odense, siger Per Rasmussen.

Odense Ny Missionshotel, som i dag hedder Milling Hotel Plaza, håber Per Rasmussen bliver bevaret for eftertiden. Foto: Simon Staun

Når man har bygget rigtige huse i knap 40 år, er det ikke vanskeligt at gøre det samme med modeller.

- Jeg har en ret god fornemmelse for konstruktioner og størrelsesforhold, og det er faktisk ikke kompliceret at bygge småt. Det sværeste er at finde de præcise tegninger i forskellige arkiver.

Foreslår etisk byggeråd

Per Rasmussen bruger typisk et par måneder på at bygge en model. De helt store bygninger som Sukkerkogeriet tager lidt længere.

- Jeg er lige blevet færdig med Sukkerkogeriet, som er en fantastisk bygning. Jeg har fået adgang til alle de gamle tegninger, og siden det blev opført i 1873, er det ombygget og udvidet flere gange. Hver eneste gang har man sørget for at bevare de unikke detaljer. Lige indtil i dag, hvor man vælger at se bort fra en række vitale arkitektoniske detaljer. Det er en katastrofe, konstaterer Per Rasmussen og viser eksempler på sin mobiltelefon.

Han så gerne, at man indførte en form for etisk byggeråd, der kunne rådgive og vejlede. Både når der bygges om og bygges nyt.

Her er det Per Rasmussens model af Posten, hvis navn indikerer, at det var postpakkehus i gamle dage. Foto: Simon Staun

- Man kunne sagtens forestille sig tre-fire uvildige fagpersoner, som vidste noget om byggeri og arkitektur. Hvis vi havde haft det i Odense, ville vi have undgået mange af de katastrofale byggerier, som blandt andet er skudt op på havnen. Der er intet miljø, som man oplevede på havne i gamle dage, hvor man både kunne få lappet sin cykel og byttet sine pornoblade, siger Per Rasmussen og ler.

Flygtede fra Sjælland

Morgenandagten falder sammen med reglen om, at man kun må tale uhøvisk indtil klokken 10.

- Vi har nogle medlemmer, som kan fortælle vittigheder dagen lang. Og gerne dem, der handler om det syd for bæltestedet. De skal få det ud af systemet inden klokken 10, siger Ib Clausen og åbner en pose med rundstykker hentet i Bogense.


Jeg har elsket tog så langt, jeg overhovedet kan huske tilbage, men det siger ikke mine sønner noget som helst. Interessen for modeltog er generelt ebbet ud, men måske kan noget som arkitektur og modeller af bygninger være med til at skabe interesse

Per Rasmussen, modeltogentusiast og modelbygger


Per Rasmussen er ikke begejstret for de luftige rundstykker.

- Kan man også få dem med dej i, hvis man betaler ekstra, spørger han drilsk med en dialekt, der tydeligt indikerer, at han er født på højre side af Storebælt.

Han voksede op i Hillerød, hvor han i mange år drev et tømrerfirma med 10-15 ansatte. Men jobbet stressede ham og han brød sig ikke om de metoder, der blev benyttet i faget.

- Nogle dage sendte vi folk ud til kunder tidligt om morgenen, så de kunne se, at vi kom. Når de kørte på arbejde, tog tømrerne videre til et andet sted, og når kunden kom hjem, forstod de ikke, hvorfor der ikke var sket noget. Så tog jeg mod skideballen. Det kunne jeg ikke fortsætte med at være en del af. Så min kone og jeg besluttede at flytte til Odense for 15 år siden. Vi flygtede faktisk, siger Per Rasmussen.

Per Rasmussen flyttede til Odense for 15 år siden, hvor han med egne ord flygtede fra Sjælland. Foto: Simon Staun

Han brød sig heller ikke om, at alt er så hektisk, jo tættere man kommer på hovedstaden.

- At forlade Sjælland til fordel for Fyn er det bedste, jeg har gjort i mit liv. Tænk sig, at man kan opleve i køen i Netto, at folk taler med hinanden i stedet for at råbe, hvorfor de for helvede ikke åbner kasser nummer tre. Jeg får stress, så snart jeg nærmer mig Slagelse, konstaterer Per Rasmussen og tilføjer, at hans mor stammer fra Odense, hvor hun arbejdede som telefondame for Odense Sporvej.

Planer om Badstuen

Per Rasmussen tømmer Nordsøolien og guider derefter rundt mellem jernbanesporene og peger på de bygninger, tog og vogne, han har bygget. Under en bærende bjælke står Det Ny Missionshotel, som i dag hedder Milling Hotel Plaza.

- Det er en virkelig smuk bygning, som var selvskreven, fordi det er en bygning, man ser, når man træder ud fra banegården. Det samme gør sig gældende for Odense Slot og den bygning, spillestedet Posten befinder sig i. Jeg har planer om at lave Badstuen, som også er en betagende bygning, siger Per Rasmussen.

Han frygter, at Hotel Plaza snart kan være fortid.

- Der er elendige parkeringsforhold, og det skulle ikke undre mig, at den bygning er væk om 10 år. Så kommer der endnu et grimt glashus som dem på modsatte side af Østre Stationsvej. Men man kan jo håbe, at chefen for Milling, der er uddannet tømrer, besinder sig og kan se, hvorfor det er så vigtigt at bevare hotellet i dets oprindelige form, siger Per Rasmussen.

Savner nyt blod

Mens Per Rasmussen viser rundt, er Ib Clausen og Hans Erik Jensen ved at få liv i en kopi af en Litra MO V 1856 fra 1954.

Hans Erik Jensen har været medlem af Odense Model Jernbane Klub i 43 år. Han har bygget flere af togmodellerne fra bunden og noteret i en drejebog, hvordan man for eksempel kan lave en tagkonstruktion med rørepinde til maling, som er perfekt tørre. Til selve belægningen kan man bruge aluminiummet fra dåseøl eller sodavand.

Hans Erik Jensen (forrest) er født og opvokset i Odense og kan huske sporvognene, der stoppede med at køre i 1952. To år inden denne model af en Litra MO V 1856 fra 1954 kom på skinnerne. Foto: Simon Staun

- Jeg har skrevet alt ned, så andre kan få glæde af min viden. Præcis som jeg fik overdraget en masse viden af de ældre medlemmer, da jeg kom til klubben for 43 år siden. Vi kunne i øvrigt godt bruge lidt nyt blod, så du kan jo skrive, at man både kan bygge tog, arbejde med computer, være interesseret i el og strøm eller i bygninger som Per.

Det er ikke alt, der går i arv, og Per Rasmussen må konstatere, at hans to sønner ikke har samme fascination for modeltog som han.

- Jeg har elsket tog så langt, jeg overhovedet kan huske tilbage, men det siger ikke mine sønner noget som helst. Interessen for modeltog er generelt ebbet ud, men måske kan noget som arkitektur og modeller af bygninger være med til at skabe interesse, siger Per Rasmussen.

Sport

Kamerahold ville ikke hilse på OL-chefen fra Tommerup: Mere end et år senere gennemføres OL 'stensikkert'