Annonce
Middelfart

Frustreret direktør om ny jernbane: - Kom nu med et svar

Per Mikkelsen er direktør for VBG Group Sales i Ejby, der bliver ramt af planerne om en ny jernbane, hvis den kommer til at ligge syd for motorvejen. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Planerne om en ny jernbane over Vestfyn har allerede haft konsekvenser for VBG Group Sales i Ejby. Direktør beder om hurtig afklaring.

Ejby: Det er ikke kun virksomheden Danlad, som bliver hårdt ramt, hvis politikene beslutter sig for, at den nye jernbane over Vestfyn skal gå syd for motorvejen, hvilket Vejdirektoratet anbefaler.

Da VVM-redegørelsen tidligere på året var i høring, skrev otte virksomheder, der hører hjemme i industriområdet syd for motorvejen i Ejby, et samlet høringssvar for at gøre Vejdirektoratet opmærksom på konsekvenserne af den sydlige linjeføring.

Blandt virksomhederne er VBG Group Sales, hvor direktør Per Mikkelsen er frustreret over forløbet, som allerede nu har haft store konsekvenser, selvom der ikke er truffet nogen endelig beslutning endnu.

- Konsekvenserne er her allerede, i og med man ikke kan tage en beslutning politisk. Vi er ejet af en svensk koncern, og det er klart, at alt, der har med udvikling at gøre, ryger uden om vores afdeling, fordi man ikke kender konsekvensen. Det kan være placering af eksempelvis en international teknisk support-afdeling. Vi får ikke placeret de arbejdspladser her. De falder andre steder i Europa, forklarer Per Mikkelsen.

Ud over den nye jernbane er der planer om en udvidelse af motorvejen, så fremtidsperpektiverne ser dystre ud for virksomhedernes muligheder for at ekspandere.

- Vi kommer til at være her så længe, vi kan, i den konstellation, vi har. Risikoen er, at vores koncern tager en beslutning om, logistikken ikke passer længere, og vi kan ikke ekspandere, så de vælger at flytte det lager, der dækker Danmark, siger Per Mikkelsen.

VBG Group Sales har i dag fem medarbejdere.

- Vores administration og tekniske afdeling er flyttet til Sverige. Der er sket nogle organisatoriske ændringer i koncernen, som vi godt kunne have argumenteret for, at de skulle ligge hos os, men det kom de ikke til. Det er igen, fordi vi ikke kender konsekvensen.

Annonce
Udstillinge Vestfyn Trækker, som VBG Group Sales arrangerer har over 130 udstillere og et besøgstal på omkring 9000. Det dækker et areal på 55.000 i området syd for motorvejen.

Transportudstilling i fare

VBG Group Sales arrangerer Danmarks største transportudstilling Vestfyn Trækker, og den er i fare for at blive nedlagt, hvis jernbanen skal igennem industriområdet i Ejby.

- Hvis man kigger på linjeføringen, vil det være svært at holde en udstilling med de forudsætninger, når vi snakker om et projekt af denne kaliber. Det vil være et område, som kommer til at ligge i byggerod meget længe, siger Per Mikkelsen.

Ifølge ham vil det gå ud over parkeringspladserne til udstillingen.

- Vi har allerede fået henvendelser fra udstillere, der spørger, hvor vi er henne i 2020, og det kan jeg ikke svare på, siger Per Mikkelsen.

Er der behov for ny jernbane?

Han opfordrer derfor politikerne til hurtigt at træffe en beslutning om, hvor jernbanen skal placeres.

- Der skal komme en hurtig afklaring. Politikerne skylder at melde ud. Kom nu på banen med et svar, siger Per Mikkelsen, som sætter spørgsmålstegn ved, om der er overhovedet er behov for ny jernbane over Vestfyn.

- Persinligt har jeg svært ved at forstå behovet for at udvide jernbanen. Med de resultateter, DSB leverer, og de passagerer de mister, synes jeg, at de burde revudere, om det overhovedet er nødvendigt, siger direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1969: Cafeteria i Mageløs brændte - men gæsterne blev siddende

1994 Nu er der mulighed for at få en garanteret medicinfri flæskesteg på julebordet. Som den første forretning i Odense har Kvickly i Dalum fået en statsautoriseret godkendelse til at sælge ferskt økologisk grisekød. Slagtermester Søren Nielsen i Kvickly siger, at grisene med garanti aldrig har fået medicin eller mærkelige tilskudsstoffer. Vi får kødet fra den ene af to producenter i Jylland, der er statskontrollerede. Og selv bliver vi også kontrolleret i alle ender og kanter. Kødet skal håndteres for sig selv, og skal der midt på dagen skæres mere, skal værktøjet renses, hvis det i mellemtiden har været brugt til andet grisekød. Det økologiske kød koster 10 kroner mere kiloet, og Kvickly kan kun få 100 kilo om ugen. 1969 Odense Brandvæsen havde ved midnatstid besvær med at få gæsterne i cafeteriaet Go-In, Mageløs 7, til at forlade lokalet, skønt det brændte ret kraftigt i køkkenet og op gennem taget. Det måtte adskillige opfordringer til, før folk rettede sig efter brandvæsenets anvisninger. Den væsentligste grund til, at gæsterne skulle ud, var brandvæsenets kulsyretåge, der er giftig. Og kort efter, at en sådan tåge er sprøjtet ud i et rum, opstår der som følge af slukningen en kraftig røg, hvilket gæsterne ved selvsyn kunne se, da de havde forladt lokalet. Ilden opstod i nogle frituregryder og bredte sig hurtigt gennem aftræksrør til en del af tagkonstruktionen. Det skete ret betydelig skade i cafeteriaet. 1944 Der er i disse dage i København samt i Odense, Aarhus og Aalborg meget vidtgående foranstaltninger under forberedelse til indsats i det øjeblik, der eventuelt skulle opstå katastrofer af et sådant omfang, at hele bydele er i fare for at blive ødelagt af brand. Fra Statens civile Luftværn er udsendt et cirkulære til de lokale luftværnsmyndigheder, hvorefter der så hurtigt som muligt, skal træffes foranstaltninger til imødegåelse af katastrofebrand og ildstorm, et udtryk for fladebrande af en så voldsom karakter, at de kan sammenlignes med naturkatastrofer. Når Ildstorm raserer en by, opstår der en sådan ophedning af luften, at både huse og alt levende fuldstændig opsluges som i en krematorieovn.

Sydfyn

Lykkelig tilflytter på Ærø: - Jeg er så glad for vores børnehave, som er fuld af nærvær og tryghed

Annonce