Annonce
Sydfyn

Frivillige kører bus på landet

Jørgen B. Svendsen hjælper et par junghovedboere ud af den første bus som var lejet. I dag er bussen leaset. Foto: Jungshoved Lokalråd
På Sydsjælland stod beboerne i Jungshoved nær Præstø uden transport - løsningen blev en kommunal bus med frivillige som chaufører

To ture om dagen til Præstø kører Frøen - en kommunal delebus, der fragter beboere i området Jungshoved på Sydøstsjælland ind til Præstø, som er områdets centerby.

Når der ikke køres faste ture, kan de lokale leje bussen efter aftale. Det er en lille nipersoneres bus som kan køres uden stort kørekort, og chaufførerne er en gruppe frivillige, der tager et par vagter hver om måneden.

Jørgen B. Svendsen er næstformand i lokalrådet for Jungshoved og en af bagmændende bag delebussen.

- Vi var helt uden offentlig transport. Der var en flex-ordning, men den var dyr både for kommunen og for borgerne. For Vordingborg Kommune kunne det betale sig at støtte en delebus, og jeg tvivler på, at der er lokale vognmænd, der føler sig udsat for urimelig konkurrence, for der kan ikke være meget overskud på en tur til Jungshoved, fortæller Jørgen B. Svendsen.

- I første omgang kørte vi i en lejet bus i et halvt år som en forsøgsordning, og siden har kommunen leaset en bus til os i tre år.

- Der bor en del ældre mennesker og en del mennesker, der ikke har ret mange penge mellem hænderne i vore område, og det også en social ting, at man har råd til at komme med bussen og købe ind i Præstø, siger Jørgen B. Svendsen.

Bussen kører to gange om dagen med afgang fra Jungshoved kl. 9.30 og 13.30 og afgang fra Præstø 11.15 og 15.15.

- Jungshoved er et afgrænset område og næsten en halvø. Det er et lille samfund, hvor alle kender alle. Vi har ikke haft problem med at der ikke bliver passet på bussen, når den bliver lejet ud, fortæller Jørgen B. Svendsen.

Annonce
Allan Capion og Jørgen B. Svendsen (inde i bussen) er frøens bagmænd. Foto: Jungshoved Lokalråd

Samkørsel i fremtiden

Delebussen har fået stor opmærksomhed i pressen og mange har henvendt sig for få mere at vide om, hvordan det er lykkedes lokalrådet på Jungshoved at skaffe bussen.

- Hvis jeg skal råde nogen til, hvad de skal gøre, er det først og fremmest at undersøge, hvilke penge kommunen bruger på ordninger, som måske kunne gøres billigere. Derudover er det vigtigt, at have nogle, der styrer logistikken, hvem der kører hvor, og hvem der skal afløse, hvis nogen bliver syge. Det er forholdvist krævende.

- Vi diskuterer også, hvad vi skal gøre, når det ikke længere kan lykkes at skaffe frivillige nok til at køre bussen. Om vi skal satse på andre ordninger, og om vi kan organisere noget delebil-samkørsel istedet. Det er nok sandsynligt, at det bliver sådan noget i fremtiden, siger Jørgen B. Svendsen.

Jungshoved er et forholdsvist afgrænset område i sydøstsjælland. Grafik: Mikkel Damsgård Petersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce