Annonce
forside

Frivillige hjælper til: Nu er der igen købmand i Troense

Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik.

Troense: Man falder næsten over den malingplettede trappestige, når man træder ind fra gaden, og overalt hvor øjet lander, bærer det lille lokale præg af at være på vej, men ikke helt i mål. En kraftig duft af sæbe vidner om, at der er lagt mange timers knofedt i butikken. Væggene er nymalede, hylderne er genbrug, og disken er ældre, end nogen af de frivillige ved.

Ved disken står Knud Helles og prikker lidt på en ipad, der skal gøre det ud for et kasseapparat.

- Der er ikke lagt så meget ind i menuerne endnu, men jeg prøver at lære den at kende, siger han og trykker på de forskellige varekategorier på skærmen.

Sammen med fire andre frivillige er han i gang i butikken for at få den klar til åbningen i morgen lørdag den 5. marts klokken 14. En del af hylderne er stadig tomme, mens andre er godt fyldt op med chips, chokolade og kaffefiltre.

Formand for Storms Hjørne, Thomas Dam Jensen er også i butikken.

- Vi skal ikke konkurrere med discountkæderne, men vi vil heller ikke være dyrere end Dagli' Brugsen, siger han. Og faktisk har Storms Hjørne indgået samarbejde med flere lokale handelsdrivende.

- Uden alle de frivillige ville det ikke kunne løbe rundt, men vi skal jo ikke skovle en årsløn ind, så målet er bare at få sorte tal på bundlinjen, uddyber han.

Den lille lokalhandel har været næste to år undervejs. På kort tid fik den nystiftede forening samlet 140.000 kroner sammen i form af borgeranparter, og dertil er der doneret 124.000 kroner fra Mærsk og 100.000 kroner fra LAG.

- Det er endda mere, end vi havde brug for, men det er rart at have lidt tryghed i en egenkapital, siger Thomas Dam Jensen.

Behovet for en købmandsbutik opstod allerede for 13 år siden, da den sidste købmandshandel lukkede. Siden har beboere og turister været henvist til Sundhøj og Vindeby som det nærmeste. Især lystsejlere har måttet spejde langt efter proviant, når de anløb Troense.

Nu forventer beboerforeningen, at Storms Hjørne vil gøre destinationen attraktiv igen.

- Vi skal have en omsætning på 800.000 kroner årligt, for at det løber rundt, siger formanden.

Det passer i følge ham meget godt med, hvad de omsætter for i Dyreborg, som huser den landhandel, Troense Beboerforening har hentet inspiration fra.

Troenses nye lokalhandel kan allerede til sommer holde sit første jubilæum - nemlig den 21. juni, hvor det kan fejres, at det er 135 år siden, den første købmandsforretning åbnede i Storms Hjørne.

Annonce
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik.
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik. Suppleant i bestyrelsen, Lise Dengsøe. Hun er ikke pensionist, men har lagt mange frivillige timer i butikken allerede.
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik. Fra højre er det Thomas Dam Jensen, Lise Dengsøe, Knud Helles og bag hylderne gemmer Vibeke Matsen sig.
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik. Der skal tages stilling til mange ting? Hvad skal ligge på hylderne, som man først ser, når man som kunde kommer ind i butikken? Fra venstre er det Thomas Dam Jensen, Vibeke Matsen og Knus Helles, alle fra bestyrelsen af foreningen Storms Hjørne, der når til enighed.
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik. Jytte Emborg og Thomas Dam Jensen
Borgere i Troense åbner en foreningsdrevet købmand med dagligvarer og specialvarer fra Sydfyn. Butikken åbner lørdag, og lige nu er frivillige i gang med at sætte varer på hylderne og ordne de sidste ting, inden de slår dørene op til den lille butik. Jytte Emborg er ved at sætte øl og vin på plads i reolen. Der er et bredt udvalg af specialøl fra Fyn. Bag hende er det Knus Helles.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce